| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çalgı I (Ney) | CNE 101 | 1 | 2 + 1 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek |
| Dersin İçeriği | Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 2 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, | |
| 3 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Anlatım, | |
| 6 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 9 | Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ney'in tanımı yapısı tarihçesi | Doç.Dr. Süleyman Erguner ney metodu, Ahmet Kaya neymetodu., vb. neyin tarihi ile ilgili bilgi veren kitapların ve diğer kaynakların taranması |
| 2 | Tutuş tekniği | Ney enstrumanının perde yerleri ve değişen uzunlukları göre rahat oturuş pozisyonlarının çalışılması |
| 3 | Ney'den ses çıkarma teknikleri | Silindirik şeklinde 16-17 mm. çapındaki plastik, ahşap, gibi değişik metallerden oluşan ve değişik uzunluklardaki borular ile ses çıkarma egzersizleri yapılması |
| 4 | Nefes şiddetiyle değişen ses kademelerinin tanınması, 2.Kademe ses bölgesinin çalışılması | Silindir şeklinde bir boş boru üzerinde 2. kademe çalışmaları |
| 5 | 3.kademe sesler | silindir şeklinde bir boru ile 3. kademe çalışmaları |
| 6 | Segah İlahi (şol cennetin ırmakları) | Segah makam dizisi hakkında genel bilgi ve segah makamı ile ilgili müzik kayıtlarının dinletilmesi |
| 7 | 1. kademe sesler | Silindir şeklinde 30-35 cm uzunluğunda bir boru ile sıcak nefes çalışmaları |
| 8 | 1.kademe sesler ile ilgili karışık etüt çalışmaları | Dem seslerle ilgili ney kayıtlarının ev ödevi olarak dinlenmesi |
| 9 | Öğrenilen bilgilerin tekrarı | Segah makamı ile ilgili örnek eserlerin dinlenmesi ev ödevi olarak segah makamında bestelenmiş ilahi ve saz eserlerinin araştırılması |
| 10 | Aynı sesi veren farklı pozisyonlarla ilgili etütler | Ney'deki notaların yerleri ve frekans farklılıkları ile ilgili çalışmaların araştırılması, farklı bölgelerden aynı frekanstaki notaların tespit edilmesi |
| 11 | Pozisyonlarla ilgili parmak çalışmalar | Ney'de kullanılan parmakların numaralandırılması ve Ney üzerindeki pozisyonları ve Ney'in deliklerinin kapatılma şekilleri |
| 12 | Geçilen egzersizlerdeki müzik işaretleri | Türk Musikisinde kullanılan değiştirme işaretleri tablosunun evde çalışılması ve bu işaretlerin porte üzerindeki yerleri |
| 13 | Öğrenilen değiştirme işaretleri ile ilgili egzersizler | Basit makamlarda kullanılan bütün değiştirme işaretlerini tanıma |
| 14 | Genel tekrar | Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi ve sözlü ve uygulamalı sınav yapılması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yrd.Doç.Dr.Süleyman Erguner Ney metodu, İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu, 1.Baskı, 1500 Adet İStanbul, 2017, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu |
| Ders Kaynakları | ÖZALP, Nazmi, Türk Musikisi Beste Formları, TRT TSM Arşivi, Türk Musikisi ders notları ve Enstrümanla ilgili kayıtlar, bantlar, AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
| 2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
| 3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
| 4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
| 5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
| 6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
| 7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
| 8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
| 9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
| 10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||
| 2 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | ||||||||||
| 3 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | ||||||||||
| 4 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | ||||||||||
| 5 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | ||||||||||
| 6 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | ||||||||||
| 7 | Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. | ||||||||||
| 8 | Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. | ||||||||||
| 9 | Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
| 3. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 0 | 10 | 0 |
| Performans Görevi (Atölye) | 0 | 10 | 0 |
| Toplam İş Yükü | 101 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||