| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziği Makam Solfeji ve Nazariyatı III | TMN 203 | 3 | 2 + 2 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | TÜRK MÜZİĞİ MAKAM SOLFEJİ VE NAZARİYATI II |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Makam kavramını, makamların ve perdelerin özelliklerini öğretmek |
| Dersin İçeriği | Diğer makamlar, yarım perdelerin makamları, terkibler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği aralıkları ve perdelerini öğrenir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Makamsal yapılar hakkında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 3 | Makamları tanıma, tanımlayabilme, analiz etme ve sentezleme kabiliyeti kazanır. | Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Makam Sınıflandırmaları Şed Aktarım Makamlar | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 2 | Mahur Makamı 10 zamanlı usuller | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 3 | Acemaşiran Makamı 10 zamanlı usuller | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 4 | Mahur ve Acem Aşiran Makamlarında Eser İncelemeleri Analiz | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 5 | Genel Tekrar Solfej Uygulamaları | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 6 | Nihavend makamı | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 7 | Nihavend Makamı Solfej Uygulamaları | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 8 | Sultaniyegah Makamı, Usul Bilgisi Tekrarı | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 9 | Ruhnüvaz Makamı, Genel Tekrar | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 10 | Kürdi Makamı Şedleri | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 11 | Kürdili Hicazkar Makamı, Lenk Fahte Usulü | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 12 | Eser İncelemeleri Analiz | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 13 | Genel Tekrar , 10 zamanlı usuller | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| 14 | Genel Tekrar Solfej Uygulamaları | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Kitabu İlmi'l-Musiki alâ Vechi'l-Hurufât - Kantemiroğlu (Yay. haz. Yalçın Tura), Tedkik u Tahkik - Abdülbâkî Dede (Yay. haz. Yalçın Tura), Tefhimu'l-Makamat fî Tevlîdü'n-Nagamat - Hızır Ağa, Türk Musikisinde Düzen Perde Makam Terkib Uygulamaları - Sühan İrden, Türk Müziği Solfej-Makam-Usûl-Dikte Alıştırmaları - Mehmet Gönül,
Türk Musikisi - Rauf Yektâ (Terc. ve yay. haz. Orhan Nasuhioğlu), Türk Musikisi Dersleri - H. Sadettin Arel (Yay. haz. Onur Akdoğu), Amelî ve Nazarî Türk Musikisi - Subhi Ezgi, Türk Musikisinde Makamlar - Y. Fikret Kutluğ, Türk Musikisi Nazariyatı - İsmail Hakkı Özkan |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
| 2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
| 3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
| 4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
| 6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
| 7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
| 8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
| 9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
| 10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği aralıkları ve perdelerini öğrenir. | ||||||||||
| 2 | Makamsal yapılar hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 3 | Makamları tanıma, tanımlayabilme, analiz etme ve sentezleme kabiliyeti kazanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 104 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||