Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türklerde Devlet Düşüncesi ve Kamu Hukuku KAH 549 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Derste % 70 oranında devam zorunluluğu bulunmaktadır.

Dersin içeriği tezsiz yüksek lisans dersiyle aynı değildir. Bu sebeple tezsiz yüksek lisans dersini takip ederek tezli yüksek lisans dersinin gereklilikleri yerine getirilememek

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRE PARTALCI
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EMRE PARTALCI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders eski Türklerden Osmanlı Devletinin klasik devri sonuna değin geçen tarihsel devirde, devlet ve kamu hukuku bakımından öne çıkan meseleleri sosyoloji, antropoloji, siyasetbilimi gibi disiplinlerden de yararlanarak devlet teorrisi bağlamında anlamayı, açıklamayı ve tartışmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Türklerin yazıya geçmesinden önceki dönemden başlayarak, Göktürk Yazıtları'na, Kutadgu Bilig'e ve Osmanlı tarih metinlerine değin kamu hukuku ve devlet düşüncesinin izinin sürülmesi esastır. Bunu yapabilmek için Türklerin farklı tarih devirlerinde, farklı coğrafyalarda ve farklı toplumsal formasyonlarda sergiledikleri özellikleri hesaba katmak gerekmektedir. Dolayısıyla derste tarihi açıdan Eski Türklerden Osmanlı klasik devri sonuna kadar, toplumsal formasyon açısından konar-göçerlikten yerleşikliğe değin ve coğrafi açıdan Orta Asya'dan Anadolu'ya kadar Türkler'in devlet ve kamu hukuku bakımından sergiledikleri özellikler incelenmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yazılı ve sözlü kültür ve Türklerin devlet ve hukuk düşüncesine yansımaları
2 Devletli ve devletsiz toplumlar: Devlet Teorisi bakımından Türk devletleri
3 Geleneksel ve modern devlet ayrımı Türk siyasi örgütlenmelerinin bu bakımdan tasnifi
4 Konargöçerlik ve yerleşiklik: Türk siyasal örgütlenmesinde rolü
5 Tarihte Türklerin iktisadi durumu ve hukuk ve devletle ilişkisi
6 Türklerin tarihte siyasi ve toplumsal durumu
7 Ara sınav
8 Türklerin tarihte hukuki durumu
9 Türk siyasi örgütlenmelerinde meşruiyet
10 Ödev sunumu
11 Ödev sunumu
12 Ödev sunumu
13 Ödev sunumu
14 Ödev sunumu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

11.  Emre Partalcı, Ezeli Yasanın Gölgesinde: Beylikler Döneminde Siyasi İktidarın Hukuki Kavranışı

22. Said Polat, Selçuklu Göçerlerinin Dünyası

  3. Ümit Hassan, Osmanlı

44. Ümit Hassan Eski Türkler

55. Sencer Divitçioğlu, Osmanlı Beyliğinin Kuruluşu 

66. Talat Tekin, Göktürk Yazıtları

87. Kutadgu Bilig

98. Divan-ı Lügat-ı Türk

99. Osmanlı Tarihler

110. Oktay Uygun, Türklerde Devletleşme Süreci

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma
2 Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme
3 İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma
4 İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma
6 Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme
7 Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma
8 Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
9 İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)