| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Hukuk ve İdeoloji | KAH 542 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUZAFFER DÜLGER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ümran Karabulut Arş Gör. Yusuf Umur Çil Arş. Gör. Süheyla Nur Erçin |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Modern toplumlardaki hukuk ideolojisinin ve farklı siyasi ideolojilerin hukuka bakışının ele alınması yoluyla hukuk ile ideolojinin ilişkisinin açıklanması. |
| Dersin İçeriği | Siyasal İdeolojiler ve Hukuk Hukukun İdeolojik İşlevleri Eleştirel Hukuk Çalışmaları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hukuk kavramı ve ideoloji kavramı arasında ilişki kurabilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İdeolojilerin hukuka kazandırdığı kavramları açıklayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Karşılaştığı söylemlerde hukuk ideolojisini gözlemleyebilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Hukukun ideolojik işlevini tartışabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Hukuka eleştirel yaklaşabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Siyasal İdeolojiler ve Hukuk | |
| 2 | Liberalizm ve Hukuk (Doğal Hakçı Liberalizm) | |
| 3 | Liberalizm ve Hukuk (Smithyen Liberalizm) | |
| 4 | Liberalizm ve Hukuk (Faydacı Liberalizm) | |
| 5 | Sosyalizm ve Hukuk | |
| 6 | Hukukun İdeolojik İşlevi Üzerine Temel Yaklaşımlar | |
| 7 | Eleştirel Hukuk Çalışmaları | |
| 8 | Arasınav | |
| 9 | Metin Okuma-Sunum | |
| 10 | Metin Okuma-Sunum | |
| 11 | Metin Okuma-Sunum | |
| 12 | Metin Okuma-Sunum | |
| 13 | Metin Okuma-Sunum | |
| 14 | Kapanış Tartışmaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu |
|
| Ders Kaynakları | - Kasım Akbaş, “İdeoloji Olarak Hukuk”, Hukuk Kuramı, C. 5, S. 3, Eylül-Aralık 2018, ss. 50-71. https://www.hukukkurami.net/media/file/24_03_akbas.pdf - Onur Karahanoğulları, “Marksizm ve Hukuk”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, C.57, S.2, ss.61-92 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/36213 - Mustafa Erdoğan, “Liberalizme Yeniden Bakış: Tarihi ve Felsefi Kökleri”, Liberal Düşünce Dergisi, C.14, S.56, Güz-2009, ss.7 31. http://www.libertedownload.com/LD/arsiv/56/02-mustafa-erdogan-liberalizme-yeniden-bakis.pdf - Muzaffer Dülger, “Adam Smith Felsefesinde Hukukun Temelleri”, Felsefi Düşün Akademik Felsefe Dergisi (İskoç Aydınlanması Özel Sayısı), S.16, Nisan-2021, ss.62-81. - Muzaffer Dülger, “John Stuart Mill ve Hukuk Kuramına Etkileri”, Beytulhikme Int. J. Phil., Vol.10 (4) 2020, ss.1471-1493. http://www.beytulhikme.org/Makaleler/1568076870_15_Dulger_(1471-1493).pdf
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
| 2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
| 3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
| 4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
| 5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | ||||||
| 6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
| 7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
| 8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
| 9 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
| 10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hukuk kavramı ve ideoloji kavramı arasında ilişki kurabilir | ||||||||||
| 2 | İdeolojilerin hukuka kazandırdığı kavramları açıklayabilir | ||||||||||
| 3 | Karşılaştığı söylemlerde hukuk ideolojisini gözlemleyebilir | ||||||||||
| 4 | Hukukun ideolojik işlevini tartışabilir | ||||||||||
| 5 | Hukuka eleştirel yaklaşabilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||