| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Uluslararası İnsancıl Hukuk | KAH 529 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Bulunmamaktadir. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Milletlerarasi Sorunlar |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEZERCAN BEKTAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Görkem Kayacık |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İnsancıl Hukuk, Savaş Hukuku ve Silahlı Çatışma Hukuku, aynı anlama gelen ve insan hakları hukukundan farklı ve fakat onunla ilişkisi bulunan bir hukuk dalıdır. Bu hukuk dalının varoluş nedeni, savaş olgusudur. Dersin amacı bu hukuk dalını öğrencilere tanıtmak ve silahlı çatışmalarda uygulanacak kurallar hakkında bilgi vermektir. |
| Dersin İçeriği | Uluslararası insancıl hukuk, insan acılarının en aza indirilmesini amaçlar. Bunun için de, savaşın olabildiğince insancıl ve kurallara bağlanması gerekir. İşte bu amaç, yüzyıllarca süren bir çalışmanın ürünü olarak Cenevre Sözleşmeleri'nde ve ek protokollerinde somutlanmıştır. Kızılhaç tarafından hazırlanan ve Cenevre Sözleşmeleri diye de bilinen sözleşmeler, İnsancıl Hukukun en önemli kaynağı olup derste Cenevre Sözleşmeleri esas alınarak uluslararası insancıl hukukun temel kavramları öğretilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Silahlı çatışmalarla ilgili uluslararası hukuk kurallarını eleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Uluslararası insancıl hukuk kurallarının uygulamasını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Uluslararası insancıl hukukunun kapsamı ve gelişimi konusunda çıkarımlarda bulunur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Uluslararası hukukta kuvvet kullanımına ne zaman izin verilebileceğini tartışir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Uluslararası insancıl hukukun temel kuralları ve prensipleri hakkında bir anlayış geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Uluslararası İnsan Hakları Hukuku ve Uluslararası İnsancıl Hukuk Arasındaki İlişkiyi Ortaya Koyar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Uluslararası Ceza Mahkemesi'nin yargılama usulünü açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Uluslararası Ceza Mahkemesi'nin yargılama usulünü açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Silahli Çatişma Hukukuna İlişkin güncel değerlendirmelerde bulunur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Uluslararası insancıl hukukun tarihi gelişimi, insancıl hukuk teriminin tanımı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 2 | İnsancıl hukukun uygulama kapsamı, silahlı çatışmalar, savaş eylemleri, savaş yeri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 3 | Savaşanlar ve savaşa katılmayanlar | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 4 | Silahlı çatışmada kullanılan metod ve yollar | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 5 | Askeri hedefler, sivil hedeflerin korunması, tehlike içeren yapıların korunması | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 6 | Sivil halkın korunması | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 7 | İşgalci gücün hak ve görevleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 8 | Yaralı, hasta ve kazazedelerin korunması | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 9 | Savaş esirlerinin korunması | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 10 | Dini personel | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 11 | Kültürel malların korunması | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 12 | Denizde silahlı çatışma hukuku | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 13 | Tarafsızlık hukuku | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 14 | Uluslararası insancıl hukukun uygulanması | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | -Dieter Fleck, The Handbook of International Humanitarian Law, Oxford University Press, 2008 -Noelle Quenivet, Shilan Shah-Davis, International Law and Armed Conflict, TMC Asser Press, 2010 |
| Ders Kaynakları | -Dieter Fleck, The Handbook of International Humanitarian Law, Oxford University Press, 2008 -Noelle Quenivet, Shilan Shah-Davis, International Law and Armed Conflict, TMC Asser Press, 2010 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
| 2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
| 3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
| 4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
| 5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | ||||||
| 6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
| 7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
| 8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
| 9 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
| 10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Silahlı çatışmalarla ilgili uluslararası hukuk kurallarını eleştirir | ||||||||||
| 2 | Uluslararası insancıl hukuk kurallarının uygulamasını analiz eder | ||||||||||
| 3 | Uluslararası insancıl hukukunun kapsamı ve gelişimi konusunda çıkarımlarda bulunur | ||||||||||
| 4 | Uluslararası hukukta kuvvet kullanımına ne zaman izin verilebileceğini tartışir | ||||||||||
| 5 | Uluslararası insancıl hukukun temel kuralları ve prensipleri hakkında bir anlayış geliştirir | ||||||||||
| 6 | Uluslararası İnsan Hakları Hukuku ve Uluslararası İnsancıl Hukuk Arasındaki İlişkiyi Ortaya Koyar | ||||||||||
| 7 | Uluslararası Ceza Mahkemesi'nin yargılama usulünü açıklar | ||||||||||
| 8 | Uluslararası Ceza Mahkemesi'nin yargılama usulünü açıklar | ||||||||||
| 9 | Silahli Çatişma Hukukuna İlişkin güncel değerlendirmelerde bulunur |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||