Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Medya ve Etik ILB 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Medya alanındaki gelişmeler, yeni medya ve internetin sunduğu olanaklar, medya etiğinin sorunları ve medya uzmanlarının toplumsal sorumluluğu konusunda gittikçe yoğunlaşan tartışmalara neden olmuştur. Dersin amacı, bu sorunlara dair öğrencileri bilgilendirmek ve bilinçlendirmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders klasik ve yeni medya etiği üzerine yoğunlaşır. Medya ve Etik dersi, medya etiğini uygulamalı etiğin bir biçimi olarak sunar ve hem betimleyici sosyal bilimsel hem de felsefi normatif yönleriyle medya hukukuyla ilişkili olarak tartışma konusu edinir. Medya biçimlerinin olduğu gibi, yeni medyadaki iletişim biçimlerinin ve olanaklarının da güncel tartışmaları ve uygulamalı analizleri medya uzmanlarının sorumluluğunun konusudur ve öğrencilere bu konuda farkındalık kazandırılmalıdır. Bu derste medya etiğinin temel prensipleri işlenecek ve konuyla ilgili güncel olaylar uygulamalı olarak çalışılacaktır. Felsefi metinleri okuma isteği, sınırları aşan medya içerikleri ile yüzleşme ve bunların tartışılması bu derse katılım için gereklilikler arasındadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahlak ve Etik arasındaki farkı kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Etiğin evrenselliğine ve önemine inanır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yeni medyanın etik problemleri kavrar ve açıklar Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yeni medya ve etik nedir?
2 Yeni Medyada temel etik sorunlar
3 Gizliliği ihlâl eden “mahrem alan”, “özel alan” ilişkin tartışmalar
4 Sosyal medyada ırkçı söylem
5 Sosyal medyada etnik milliyetçi söylem
6 Sosyal medyada homofobik ve kadın düşmanı nefret söylemi
7 Sosyal medyada farklı din ve mezhep aidiyetlerine karşı kızgınlık-küçümseme ve saldırı içeren söylem
8 ARA SINAV
9 Etik ve yeni medya tartışması
10 Etik ve yeni medya tartışması
11 Etik ve yeni medya tartışması
12 Etik ve yeni medya tartışması
13 Etik ve yeni medya tartışması
14 Etik ve yeni medya tartışması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Günseli Bayraktutan, Mutlu Binark (2013), "Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik", Kalkedon Yayınları, İstanbul

Stapf, Ingrid (Hrsg.) (2006). Medien-Selbstkontrolle. Ethik und Institutionalisierung. Konstanz: Uvk.

Uzun Ruhdan  (2016). İletişim Etiği Sorunlar ve Sorumluluklar. Ankara: Dipnot Yayınları

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yeni medya ile ilgili temel kavram ve ilkeleri bilir.
2 Yeni Medya kuramlarını bilir.
3 Farklı dijital içerik formatlarını ve içerikleri iletmek üzere kullanılan çoklu-medya ortamlarının özelliklerini bilir.
4 Yeni medyanın yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir.
5 Etkileşimli ve katılımcı yeni medya kültürüne özgü süreçleri ve gelişmeleri bilir.
6 Yeni medya okuryazarlığının özelliklerini bilir.
7 Alanına ilişkin çalışma koşullarından ve meslek örgütlenmelerinden haberdardır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Ahlak ve Etik arasındaki farkı kavrar
2 Etiğin evrenselliğine ve önemine inanır.
3 Yeni medyanın etik problemleri kavrar ve açıklar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 0 0
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
dersAKTSKredisi 6