| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Yalın Yönetim ve Üretim Teknikleri | GBA 535 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. METİN BAYRAM | 
| Dersi Verenler | Doç.Dr. METİN BAYRAM, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Yalın üretim felsefesi üzerinde durularak üretim yalın üretim yönetimi ve teknikleri öğretilerek, bunların ülke ekonomisi açısından önemi vurgulanarak kaynak verimliliği ve süreç etkinliği sağlanması ve arttırılması üzerinde odaklanılacaktır. | 
| Dersin İçeriği | Bu derste, yalın üretim kavramı üzerinde durularak yalın üretim yönetimi ve teknikleri üzerinde durularak ve yukarıda bahsedilen öğrenme çıktılarının öğrenciler tarafından kavranabilmesi için gerekli bilgiler verilerek teknikler öğretilecektir. | 
| Kalkınma Amaçları | 
|---|
|         | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Yalın felsefenin (Lean) tarihsel gelişimini, temel tanımını, Kalite kavramı ile ilişkisini ve rekabet stratejileri içindeki önemini açıklayabilme | ||
| 2 | Yalın Üretim Felsefesinin (Just-in-Time, Jidoka, vb.) temel unsurlarını, Muda (israf), Mura (dengesizlik) ve Muri (aşırı yüklenme) kavramlarını tanımlayarak israf türlerini ayırt edebilme | ||
| 3 | Tam Zamanında Üretim (JIT), Poka-Yoke (hata önleme), Heijunka (üretim dengeleme) ve 5S Kalite Tekniği gibi temel yalın araç ve yöntemleri açıklayarak, gerçek iş süreçlerinde nasıl uygulanacağını gösterebilme | ||
| 4 | Toplam Verimli Bakım (TPM) ve Standartlaştırılmış İş prensiplerini analiz ederek, süreçlerin istikrarını ve verimliliğini artırmaya yönelik adımları belirleyebilme | ||
| 5 | Kalite Çemberleri yaklaşımını benimseyerek, Kalite İyileştirmede Kullanılan 7 Temel Aracı (Grafik, Kontrol Tablosu, Pareto Diyagramı, Balık Kılçığı Diyagramı, Serpme Diyagramı, Histogram, Kontrol Şeması) problemleri analiz etmede etkin bir şekilde kullanabilme. | ||
| 6 | Sürekli iyileştirme projelerini yapılandırmak, problem çözme adımlarını görselleştirmek ve paydaşlara sunmak amacıyla A3 ve A0 Yöntemlerini kullanma becerisi sergileyebilme. | ||
| 7 | Sürekli iyileştirme projelerini yapılandırmak, problem çözme adımlarını görselleştirmek ve paydaşlara sunmak amacıyla A3 ve A0 Yöntemlerini kullanma becerisi sergileyebilme. | ||
| 8 | Bir üretim veya hizmet sürecini yalın felsefe açısından eleştirel olarak değerlendirebilme ve süreçteki değer yaratan/yaratmayan adımları belirleyebilme. | ||
| 9 | Kalite çemberleri gibi yapılar içinde aktif rol alarak, iyileştirme projelerinde farklı disiplinlerle işbirliği yapma ve teknik bulguları açıkça raporlama becerisi geliştirme. | ||
| 10 | ğrenilen tüm araç ve teknikleri birleştirerek, organizasyonel düzeyde sürekli iyileştirme (Kaizen) kültürünün nasıl oluşturulacağına dair stratejiler geliştirebilme. | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Kalite Tarihçe, Tanım ve Kavramı | |
| 2 | Toplam Kalite Yönetimi Tanım ve İlkeleri | |
| 3 | Rekabet Stratejleri ve Kalite Maliyetleri | |
| 4 | Yalın Üretim Felsefesi ve Temel Unsurları | |
| 5 | Tam Zamanında Üretim, Muda-Mura-Muri, Poka-Yoke, Heijunka | |
| 6 | 5S Kalite Tekniği | |
| 7 | Toplam Verimli Bakım ve Standartlaştırılmış İş | |
| 8 | Kalite Çemberleri | |
| 9 | Kalite İyileştirmede Kullanılan 7 Araç (Grafik, Kontrol tablosu, Pareto Diyagramı, Balık Kılçığı Diyagramı) | |
| 10 | Kalite İyileştirmede Kullanılan 7 Araç (Serpme Diyagramı, Histogram, Kontrol Şeması)) | |
| 11 | A3 Yöntemi | |
| 12 | A0 Yöntemi | |
| 13 | Altı Sigma | |
| 14 | Genel Değerlendirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Bayram, Metin Yalın Üretim Ders Notları Herizer, J. and Render B. (2017). Üretim Yönetimi: Sürdürülebilirlik ve Tedarik Zinciri Yönetimi. Ankara: Palme Yayıncılık. | 
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
| 2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
| 3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
| 4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
| 5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
| 6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
| 7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yalın felsefenin (Lean) tarihsel gelişimini, temel tanımını, Kalite kavramı ile ilişkisini ve rekabet stratejileri içindeki önemini açıklayabilme | 4 | 1 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 
| 2 | Yalın Üretim Felsefesinin (Just-in-Time, Jidoka, vb.) temel unsurlarını, Muda (israf), Mura (dengesizlik) ve Muri (aşırı yüklenme) kavramlarını tanımlayarak israf türlerini ayırt edebilme | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 3 | 1 | 
| 3 | Tam Zamanında Üretim (JIT), Poka-Yoke (hata önleme), Heijunka (üretim dengeleme) ve 5S Kalite Tekniği gibi temel yalın araç ve yöntemleri açıklayarak, gerçek iş süreçlerinde nasıl uygulanacağını gösterebilme | 4 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 3 | 
| 4 | Toplam Verimli Bakım (TPM) ve Standartlaştırılmış İş prensiplerini analiz ederek, süreçlerin istikrarını ve verimliliğini artırmaya yönelik adımları belirleyebilme | 5 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 3 | 
| 5 | Kalite Çemberleri yaklaşımını benimseyerek, Kalite İyileştirmede Kullanılan 7 Temel Aracı (Grafik, Kontrol Tablosu, Pareto Diyagramı, Balık Kılçığı Diyagramı, Serpme Diyagramı, Histogram, Kontrol Şeması) problemleri analiz etmede etkin bir şekilde kullanabilme. | 4 | 1 | 1 | 5 | 4 | 1 | 4 | 
| 6 | Sürekli iyileştirme projelerini yapılandırmak, problem çözme adımlarını görselleştirmek ve paydaşlara sunmak amacıyla A3 ve A0 Yöntemlerini kullanma becerisi sergileyebilme. | 3 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | 2 | 
| 7 | Sürekli iyileştirme projelerini yapılandırmak, problem çözme adımlarını görselleştirmek ve paydaşlara sunmak amacıyla A3 ve A0 Yöntemlerini kullanma becerisi sergileyebilme. | 4 | 1 | 1 | 5 | 3 | 1 | 4 | 
| 8 | Bir üretim veya hizmet sürecini yalın felsefe açısından eleştirel olarak değerlendirebilme ve süreçteki değer yaratan/yaratmayan adımları belirleyebilme. | 4 | 1 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 
| 9 | Kalite çemberleri gibi yapılar içinde aktif rol alarak, iyileştirme projelerinde farklı disiplinlerle işbirliği yapma ve teknik bulguları açıkça raporlama becerisi geliştirme. | 4 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 
| 10 | ğrenilen tüm araç ve teknikleri birleştirerek, organizasyonel düzeyde sürekli iyileştirme (Kaizen) kültürünün nasıl oluşturulacağına dair stratejiler geliştirebilme. | 4 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 25 | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 50 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | 
| Ödev | 1 | 25 | 25 | 
| Final | 1 | 30 | 30 | 
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||