Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yalın Yönetim ve Üretim Teknikleri GBA 535 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN BAYRAM
Dersi Verenler Doç.Dr. METİN BAYRAM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Yalın üretim felsefesi üzerinde durularak üretim yalın üretim yönetimi ve teknikleri öğretilerek, bunların ülke ekonomisi açısından önemi vurgulanarak kaynak verimliliği ve süreç etkinliği sağlanması ve arttırılması üzerinde odaklanılacaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, yalın üretim kavramı üzerinde durularak yalın üretim yönetimi ve teknikleri üzerinde durularak ve yukarıda bahsedilen öğrenme çıktılarının öğrenciler tarafından kavranabilmesi için gerekli bilgiler verilerek teknikler öğretilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yalın felsefenin (Lean) tarihsel gelişimini, temel tanımını, Kalite kavramı ile ilişkisini ve rekabet stratejileri içindeki önemini açıklayabilme
2 Yalın Üretim Felsefesinin (Just-in-Time, Jidoka, vb.) temel unsurlarını, Muda (israf), Mura (dengesizlik) ve Muri (aşırı yüklenme) kavramlarını tanımlayarak israf türlerini ayırt edebilme
3 Tam Zamanında Üretim (JIT), Poka-Yoke (hata önleme), Heijunka (üretim dengeleme) ve 5S Kalite Tekniği gibi temel yalın araç ve yöntemleri açıklayarak, gerçek iş süreçlerinde nasıl uygulanacağını gösterebilme
4 Toplam Verimli Bakım (TPM) ve Standartlaştırılmış İş prensiplerini analiz ederek, süreçlerin istikrarını ve verimliliğini artırmaya yönelik adımları belirleyebilme
5 Kalite Çemberleri yaklaşımını benimseyerek, Kalite İyileştirmede Kullanılan 7 Temel Aracı (Grafik, Kontrol Tablosu, Pareto Diyagramı, Balık Kılçığı Diyagramı, Serpme Diyagramı, Histogram, Kontrol Şeması) problemleri analiz etmede etkin bir şekilde kullanabilme.
6 Sürekli iyileştirme projelerini yapılandırmak, problem çözme adımlarını görselleştirmek ve paydaşlara sunmak amacıyla A3 ve A0 Yöntemlerini kullanma becerisi sergileyebilme.
7 Sürekli iyileştirme projelerini yapılandırmak, problem çözme adımlarını görselleştirmek ve paydaşlara sunmak amacıyla A3 ve A0 Yöntemlerini kullanma becerisi sergileyebilme.
8 Bir üretim veya hizmet sürecini yalın felsefe açısından eleştirel olarak değerlendirebilme ve süreçteki değer yaratan/yaratmayan adımları belirleyebilme.
9 Kalite çemberleri gibi yapılar içinde aktif rol alarak, iyileştirme projelerinde farklı disiplinlerle işbirliği yapma ve teknik bulguları açıkça raporlama becerisi geliştirme.
10 ğrenilen tüm araç ve teknikleri birleştirerek, organizasyonel düzeyde sürekli iyileştirme (Kaizen) kültürünün nasıl oluşturulacağına dair stratejiler geliştirebilme.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kalite Tarihçe, Tanım ve Kavramı
2 Toplam Kalite Yönetimi Tanım ve İlkeleri
3 Rekabet Stratejleri ve Kalite Maliyetleri
4 Yalın Üretim Felsefesi ve Temel Unsurları
5 Tam Zamanında Üretim, Muda-Mura-Muri, Poka-Yoke, Heijunka
6 5S Kalite Tekniği
7 Toplam Verimli Bakım ve Standartlaştırılmış İş
8 Kalite Çemberleri
9 Kalite İyileştirmede Kullanılan 7 Araç (Grafik, Kontrol tablosu, Pareto Diyagramı, Balık Kılçığı Diyagramı)
10 Kalite İyileştirmede Kullanılan 7 Araç (Serpme Diyagramı, Histogram, Kontrol Şeması))
11 A3 Yöntemi
12 A0 Yöntemi
13 Altı Sigma
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Bayram, Metin Yalın Üretim Ders Notları

Herizer, J. and Render B. (2017). Üretim Yönetimi: Sürdürülebilirlik ve Tedarik Zinciri Yönetimi. Ankara: Palme Yayıncılık.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. X
2 Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. X
3 Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. X
4 İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. X
5 Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. X
6 Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. X
7 Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Yalın felsefenin (Lean) tarihsel gelişimini, temel tanımını, Kalite kavramı ile ilişkisini ve rekabet stratejileri içindeki önemini açıklayabilme 4 1 1 3 1 3 1
2 Yalın Üretim Felsefesinin (Just-in-Time, Jidoka, vb.) temel unsurlarını, Muda (israf), Mura (dengesizlik) ve Muri (aşırı yüklenme) kavramlarını tanımlayarak israf türlerini ayırt edebilme 4 1 1 4 1 3 1
3 Tam Zamanında Üretim (JIT), Poka-Yoke (hata önleme), Heijunka (üretim dengeleme) ve 5S Kalite Tekniği gibi temel yalın araç ve yöntemleri açıklayarak, gerçek iş süreçlerinde nasıl uygulanacağını gösterebilme 4 1 1 5 2 2 3
4 Toplam Verimli Bakım (TPM) ve Standartlaştırılmış İş prensiplerini analiz ederek, süreçlerin istikrarını ve verimliliğini artırmaya yönelik adımları belirleyebilme 5 1 1 5 2 2 3
5 Kalite Çemberleri yaklaşımını benimseyerek, Kalite İyileştirmede Kullanılan 7 Temel Aracı (Grafik, Kontrol Tablosu, Pareto Diyagramı, Balık Kılçığı Diyagramı, Serpme Diyagramı, Histogram, Kontrol Şeması) problemleri analiz etmede etkin bir şekilde kullanabilme. 4 1 1 5 4 1 4
6 Sürekli iyileştirme projelerini yapılandırmak, problem çözme adımlarını görselleştirmek ve paydaşlara sunmak amacıyla A3 ve A0 Yöntemlerini kullanma becerisi sergileyebilme. 3 1 1 3 5 1 2
7 Sürekli iyileştirme projelerini yapılandırmak, problem çözme adımlarını görselleştirmek ve paydaşlara sunmak amacıyla A3 ve A0 Yöntemlerini kullanma becerisi sergileyebilme. 4 1 1 5 3 1 4
8 Bir üretim veya hizmet sürecini yalın felsefe açısından eleştirel olarak değerlendirebilme ve süreçteki değer yaratan/yaratmayan adımları belirleyebilme. 4 1 1 4 3 3 3
9 Kalite çemberleri gibi yapılar içinde aktif rol alarak, iyileştirme projelerinde farklı disiplinlerle işbirliği yapma ve teknik bulguları açıkça raporlama becerisi geliştirme. 4 2 2 4 2 4 2
10 ğrenilen tüm araç ve teknikleri birleştirerek, organizasyonel düzeyde sürekli iyileştirme (Kaizen) kültürünün nasıl oluşturulacağına dair stratejiler geliştirebilme. 4 2 2 4 2 4 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
Toplam 100
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Final 1 30 30
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
dersAKTSKredisi 6