| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Muhasebe Sistem Analizi ve Tasarımı | GBA 527 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RECEP YILMAZ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hüseyin Can AYAR | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | İşletme uygulamaları ve tez döneminde öğrencilerin muhasebe sistem kurulmasının uygulamalı olarak öğretilmesi | 
| Dersin İçeriği | Muhasebe sistemi kurulması için gerekli analizlerin yapılması, gerekli tasarımın yapılması için gereken teorik altyapının oluşturulması. Örnekler üzerinden uygulamalı olarak, muhasebe, maliyet ve yönetim muhasebesi sisteminin excel uygulaması üzerinde kurulması | 
| Kalkınma Amaçları | 
|---|
|           | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Muhasebe bilgi sistemlerinin temel bileşenlerini ve işleyiş mantığını açıklar. | ||
| 2 | Sistem geliştirme yaşam döngüsünü ve aşamalarını muhasebe süreçlerine uyarlayabilir. | ||
| 3 | Kullanıcı ihtiyaçlarını analiz ederek muhasebe süreçleri için sistemsel çözüm önerileri geliştirir. | ||
| 4 | Süreç analizi, veri akış diyagramları ve iş akış şemaları oluşturur. | ||
| 5 | Muhasebe bilgi sistemlerinin güvenlik ve iç kontrol gerekliliklerini değerlendirir. | ||
| 6 | Basit düzeyde veri tabanı ve raporlama tasarımı yaparak muhasebe sistemlerinin otomasyonuna katkı sağlar. | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Muhasebe bilgi sistemlerinin tanımı, kapsamı ve önemi | Ders kitabı 1. bölüm, sistem ve bilgi kavramları üzerine kısa okuma | 
| 2 | Sistem kavramı, bilgi sistemi ve muhasebe sistemleri ilişkisi | Sistem türleri ve muhasebe ile ilişkili yapılar üzerine literatür taraması | 
| 3 | Muhasebe bilgi sistemlerinde bileşenler ve işleyiş yapısı | Girdi, işlem, çıktı, geri bildirim kavramlarının incelenmesi | 
| 4 | Sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC) ve aşamaları | SDLC'nin temel aşamaları ve şematik gösterimi | 
| 5 | Ön analiz ve fizibilite çalışmaları | Fizibilite türleri ve örnek fizibilite raporu okunması | 
| 6 | Kullanıcı ihtiyaçlarının belirlenmesi ve iş süreci analizleri | |
| 7 | Veri toplama yöntemleri, süreç akış diyagramları ve belgelerin analizi | Süreç analizi teknikleri ve belge örnekleri üzerinde ön okuma | 
| 8 | Ara Sınav Haftası | |
| 9 | Sistem tasarımı: Girdi, işlem, çıktı ve kontrol unsurları | Sistem tasarımı bileşenleri üzerine vaka analizi hazırlanması | 
| 10 | Veri tabanı tasarımı ve veri modelleme (ER Diyagramları) | ER diyagramı örnekleri incelenmesi ve temel kavramların öğrenilmesi | 
| 11 | İç kontrol sistemleri ve muhasebe bilgi sistemlerinde güvenlik | COSO çerçevesi ve iç kontrol ilkeleri üzerine okuma | 
| 12 | Sistem belgelendirme, dokümantasyon ve kullanıcı eğitimi | Kullanıcı kılavuzu ve sistem dokümantasyonu örneklerinin analizi | 
| 13 | Muhasebe bilgi sistemlerinde otomasyon ve dijitalleşme | E-fatura, e-defter, dijital muhasebe uygulamalarına dair kısa vaka çalışmaları | 
| 14 | Uygulamalı vaka analizi ve genel tekrar | Önceki tüm konuların özeti ve örnek sistem incelemesi | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
| 2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
| 3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
| 4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
| 5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
| 6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
| 7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Muhasebe bilgi sistemlerinin temel bileşenlerini ve işleyiş mantığını açıklar. | |||||||
| 2 | Sistem geliştirme yaşam döngüsünü ve aşamalarını muhasebe süreçlerine uyarlayabilir. | |||||||
| 3 | Kullanıcı ihtiyaçlarını analiz ederek muhasebe süreçleri için sistemsel çözüm önerileri geliştirir. | |||||||
| 4 | Süreç analizi, veri akış diyagramları ve iş akış şemaları oluşturur. | |||||||
| 5 | Muhasebe bilgi sistemlerinin güvenlik ve iç kontrol gerekliliklerini değerlendirir. | |||||||
| 6 | Basit düzeyde veri tabanı ve raporlama tasarımı yaparak muhasebe sistemlerinin otomasyonuna katkı sağlar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Kısa Sınav | 15 | 
| 2. Kısa Sınav | 15 | 
| 1. Ödev | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||