Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültürlerarası İletişim TTO 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NAHİDE İREM AZİZOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı farklı kültürler arasındaki etkileşim sonucu ortaya çıkan olguları farketmek, ortaya çıkan problemlerin çözüm yolları üzerinde durmaktır.

Dersin İçeriği

Kültür ve kültürlerarasılık kavramı; küreselleşme, öteki ve ötekileştirme kavramları; kültürel ön yargılar, klişeler, çatışmalar; çok kültürlülük ve ötekilik sorunları; yeni iletişim düzeni, iktidar ve egemenlik ilişkileri, kültürlerarasılık ve küresel medya, kültürlerarası ilişki ve iletişim biçimleri; kültürlerarası iletişim sorunlarının analizi, olası çözüm yolları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kültür kavramını ve kültürlerarası ilişkiler hakkında genel bilgileri bilirler. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
2 Üst ve alt kültür ögeleri ayırabilirler. Problem Çözme, Sözlü Sınavlar,
3 Türk kültürünün temel ögeleri hakkında bilgi sahibidirler. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Kültürel etkileşimleri ayırt edebilirler. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Yabancılara Türkçe öğretiminde hangi kültürel ögelerin nasıl aktarılacağını bilir ve uygularlar. Gösterip Yaptırma, Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kültür ve kültürlerarasılık kavramı
2 Küreselleşme, öteki ve ötekileştirme kavramları
3 Küreselleşme, öteki ve ötekileştirme kavramları
4 Kültürel ön yargılar, klişeler, çatışmalar
5 Yeni iletişim düzeni, iktidar ve egemenlik ilişkileri
6 Kültürlerarasılık ve küresel medya
7 Kültürlerarasılık ve küresel medya
8 Kültürlerarası ilişki ve iletişim biçimleri
9 Vize-Ara Sınav
10 Kültürlerarası iletişim sorunlarının analizi
11 Kültürlerarası iletişim sorunlarının analizi
12 Çok kültürlülük ve ötekilik sorunları, olası çözüm yolları
13 Çok kültürlülük ve ötekilik sorunları, olası çözüm yolları
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bozkurt Güvenç, İnsan ve Kültür, Remzi Kitabevi, İstanbul

Işılay Göktürk, Kültür Sosyolojisi, Doğu Kitabevi, İstanbul

Çiğdem Kağıtçıbaşı, Kültürel Psikoloji, YKY, İstanbul

Nazife Güngör, İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara

Rene Girard, Kültürün Kökenleri, Dost Kitabevi, Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan temel yaklaşım, yöntem ve teknikleri karşılaştırarak iki dilli Türk çocuklarının ihtiyaçlarına uygun öğretim stratejileri geliştirebilir.
2 Türkçenin ses, şekil, cümle ve metin düzeyindeki özelliklerini işlevsel olarak analiz edebilir ve bu bilgiyi dil bilgisi ile dil becerilerinin bütünleştirildiği öğretim uygulamalarına yansıtabilir.
3 Dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin öğretiminde yaş, dil yeterliği ve öğrenme farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim planları ve ölçme-değerlendirme araçları tasarlayabilir.
4 İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde kullanılan basılı ve dijital öğretim materyallerini eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öğrenme hedeflerine uygun özgün materyaller geliştirebilir.
5 Metindilbilimsel ölçütleri kullanarak Türkçe öğretimine uygun metinleri analiz edebilir, bu metinlerin dilsel ve anlamsal özelliklerini değerlendirip öğretim amaçlı seçebilir.
6 Çocuk edebiyatı ve edebî metinlerin temel özelliklerini tanımlayarak, öğrencilerin yaş, dil düzeyi ve gelişim özelliklerine uygun öğretim materyali ve etkinlikler tasarlayabilir.
7 Türkçe ve Türk kültürü öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarını uygulayabilir, metinler ve öğretim etkinlikleri aracılığıyla değer aktarımını planlayabilir ve değerlendirebilir.
8 Türk kültür ve medeniyetinin dünya kültürüne etkilerini karşılaştırmalı olarak inceleyebilir ve bu mirası yaşatan kültürel, sanatsal ve bilimsel değerleri öğretim süreçlerine entegre edebilir.
9 Genel Türk Tarihi ve modern Türkiye’nin toplumsal-siyasal gelişmeleri üzerine yapılan akademik tartışmalarda kanıta dayalı öneriler geliştirebilir ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yorum yapabilir.
10 Tarihsel süreçteki siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümleri karşılaştırmalı ve disiplinler arası bir yaklaşımla analiz edebilir; elde ettiği sonuçları sözlü veya yazılı akademik sunumlarla ifade edebilir.
11 Çok dilli ve çok kültürlü topluluklarda karşılaşılan dilsel, sosyal ve psikolojik sorunları tanımlayarak, bu gruplara yönelik kapsayıcı ve destekleyici öğretim ortamları tasarlayabilir.
12 Çok dilli toplumsal grupların eğitim süreçlerini toplumsal faktörler ve dilsel değişkenler açısından değerlendirebilir ve uygun sosyal destek programları tasarlayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Kültür kavramını ve kültürlerarası ilişkiler hakkında genel bilgileri bilirler.
2 Üst ve alt kültür ögeleri ayırabilirler.
3 Türk kültürünün temel ögeleri hakkında bilgi sahibidirler.
4 Kültürel etkileşimleri ayırt edebilirler.
5 Yabancılara Türkçe öğretiminde hangi kültürel ögelerin nasıl aktarılacağını bilir ve uygularlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Final 1 2 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 5 75
Ödev 4 5 20
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6