| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dil ve Kültür | TTO 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bir toplumun ayakta tutan dil, kültür ve edebiyat gibi değerleri hatırlatmak ve önemlerini belirtmek için konulmuştur. |
| Dersin İçeriği | Dil ve kültürle ilgili temel kavramlar; kültürün kaynakları ve ögeleri; sözlü ve yazılı kültür; maddi ve manevi kültür; bireysel ve toplumsal açılardan kültür; birleştirici ve ayrıştırıcı olarak kültür; kültürlenme, kültürleşme, kültürel yayılma ve asimilasyon; bilişsel, sembolik, yapısal-işlevsel yaklaşımlar açısından kültür; semboller sistemi olarak dil; bireysel açıdan dil ve dil edinimi; dilin insan bilincine etkisi; kültür, dil ve biliş arasındaki ilişki; dilin bilgiyi ve kültürü taşıma, toplumsal ilişki ve iletişim kurma işlevi; dil ve kültürün aktarımı; ulusal kimlik ve dil; kültür ve dildeki değişmelerin dinamikleri; kültür ve dildeki değişmelerin karşılıklı etkileşimi; küreselleşme, çok dillilik ve çok kültürlülük. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 1) Kültürün oluşum evrelerinden anlatır. | ||
| 2 | 2) İnsan kültür ilişkisini anlatır. | ||
| 3 | 3) Kültürün bir toplum için ne ifade ettiğini açıklar. | ||
| 4 | 4) Dilin çok yönlü bir olgu olduğunu açıklar. | ||
| 5 | 5) Dil -toplum birliği arasındaki o kopmaz ilişkiyi açıklar. | ||
| 6 | 6) Dil-kültür ve edebiyatın toplumu geliştirdiğini açıklar. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil ve kültürle ilgili temel kavramlar | |
| 2 | Kültürün kaynakları ve ögeleri | |
| 3 | Sözlü ve yazılı kültür | |
| 4 | Maddi ve manevi kültür | |
| 5 | Kültürlenme, kültürleşme, kültürel yayılma ve asimilasyon | |
| 6 | Bilişsel, sembolik, yapısal-işlevsel yaklaşımlar açısından kültür | |
| 7 | Semboller sistemi olarak dil, dilin insan bilincine etkisi | |
| 8 | Kültür, dil ve biliş arasındaki ilişki | |
| 9 | Dilin bilgiyi ve kültürü taşıma, toplumsal ilişki ve iletişim kurma işlevi Dil ve kültürün aktarımı | |
| 10 | Vize-Ara Sınav | |
| 11 | Ulusal kimlik ve dil | |
| 12 | Kültür ve dildeki değişmelerin dinamikleri | |
| 13 | Kültür ve dildeki değişmelerin karşılıklı etkileşimi | |
| 14 | Küreselleşme, çok dillilik ve çok kültürlülük. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Şükrü Ünalan, Dil ve Kültür, Kendi Yayını, Mart 2002. Nermi Uygur, Kültür Kuramı, Yapı Kredi Yay. İstanbul Nermi Uygur, Dilin Gücü, Yapı Kredi Yay. İstanbul Bozkurt Güvenç, İnsan ve Kültür, Remzi kitabevi, İstanbul |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan temel yaklaşım, yöntem ve teknikleri karşılaştırarak iki dilli Türk çocuklarının ihtiyaçlarına uygun öğretim stratejileri geliştirebilir. | ||||||
| 2 | Türkçenin ses, şekil, cümle ve metin düzeyindeki özelliklerini işlevsel olarak analiz edebilir ve bu bilgiyi dil bilgisi ile dil becerilerinin bütünleştirildiği öğretim uygulamalarına yansıtabilir. | ||||||
| 3 | Dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin öğretiminde yaş, dil yeterliği ve öğrenme farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim planları ve ölçme-değerlendirme araçları tasarlayabilir. | ||||||
| 4 | İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde kullanılan basılı ve dijital öğretim materyallerini eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öğrenme hedeflerine uygun özgün materyaller geliştirebilir. | ||||||
| 5 | Metindilbilimsel ölçütleri kullanarak Türkçe öğretimine uygun metinleri analiz edebilir, bu metinlerin dilsel ve anlamsal özelliklerini değerlendirip öğretim amaçlı seçebilir. | ||||||
| 6 | Çocuk edebiyatı ve edebî metinlerin temel özelliklerini tanımlayarak, öğrencilerin yaş, dil düzeyi ve gelişim özelliklerine uygun öğretim materyali ve etkinlikler tasarlayabilir. | ||||||
| 7 | Türkçe ve Türk kültürü öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarını uygulayabilir, metinler ve öğretim etkinlikleri aracılığıyla değer aktarımını planlayabilir ve değerlendirebilir. | ||||||
| 8 | Türk kültür ve medeniyetinin dünya kültürüne etkilerini karşılaştırmalı olarak inceleyebilir ve bu mirası yaşatan kültürel, sanatsal ve bilimsel değerleri öğretim süreçlerine entegre edebilir. | ||||||
| 9 | Genel Türk Tarihi ve modern Türkiye’nin toplumsal-siyasal gelişmeleri üzerine yapılan akademik tartışmalarda kanıta dayalı öneriler geliştirebilir ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yorum yapabilir. | ||||||
| 10 | Tarihsel süreçteki siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümleri karşılaştırmalı ve disiplinler arası bir yaklaşımla analiz edebilir; elde ettiği sonuçları sözlü veya yazılı akademik sunumlarla ifade edebilir. | ||||||
| 11 | Çok dilli ve çok kültürlü topluluklarda karşılaşılan dilsel, sosyal ve psikolojik sorunları tanımlayarak, bu gruplara yönelik kapsayıcı ve destekleyici öğretim ortamları tasarlayabilir. | ||||||
| 12 | Çok dilli toplumsal grupların eğitim süreçlerini toplumsal faktörler ve dilsel değişkenler açısından değerlendirebilir ve uygun sosyal destek programları tasarlayabilir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1) Kültürün oluşum evrelerinden anlatır. | ||||||||||||
| 2 | 2) İnsan kültür ilişkisini anlatır. | ||||||||||||
| 3 | 3) Kültürün bir toplum için ne ifade ettiğini açıklar. | ||||||||||||
| 4 | 4) Dilin çok yönlü bir olgu olduğunu açıklar. | ||||||||||||
| 5 | 5) Dil -toplum birliği arasındaki o kopmaz ilişkiyi açıklar. | ||||||||||||
| 6 | 6) Dil-kültür ve edebiyatın toplumu geliştirdiğini açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|