| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dil Becerilerinin Ölçülmesi | TTO 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NAHİDE İREM AZİZOĞLU |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. NAHİDE İREM AZİZOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Dersin ana amacı, özellikle yabancılara Türkçe öğretilirken hangi seviyede hangi dil becerisinin kazandırılması gerektiğini ortaya koymaktır. Bu bağlamda öğrenicilerin edinmesi gerekli söz dağarcığı başta olmak üzere bilmeleri gereken dil yapıları ortaya konacak ve bu yapılara uygun metin seçimi üzerinde durulacaktır. |
| Dersin İçeriği | Türkçe temel dil becerileri: dinleme, konuşma, okuma yazma; Avrupa Dil Portfolyosu ve Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı’na göre dil düzeyleri (Temel dil düzeyi A1-A2, bağımsız dil kullanma düzeyi B1-B2, yetkin dil kullanma düzeyi C1-C2), düzeylere göre dilin işlevleri, performans göstergeleri; dil becerilerinin ölçülmesinde kullanılacak yöntem ve teknikler, dil becerisi ölçme ve değerlendirme araçlarının geliştirilmesi, uygulama çalışmaları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dil becerilerine ilişkin sınav hazırlayabilir. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Dil becerilerine ilişkin sınavları değerlendirir. | Proje, | Performans Değerlendirme, |
| 3 | Dil becerilerinde ölçme değerlendirme süreçlerini ve araçlarını bilir, kullanır, geliştirir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil becerileri | |
| 2 | Dinleme becerisinin ölçülmesi | |
| 3 | Dinleme becerisine ilişkin sınav hazırlama | |
| 4 | Okuma becerisinin ölçülmesi | |
| 5 | Okuma becerisine ilişkin sınav hazırlama | |
| 6 | Konuşma becerisinin ölçülmesi | |
| 7 | Konuşma becerisine ilişkin sınav hazırlama | |
| 8 | Yazma becerisinin ölçülmesi | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Yazma becerisine ilişkin sınav hazırlama | |
| 11 | Dil bilgisinin değerlendirilmesi | |
| 12 | Dil bilgisi öğretiminde sınav hazırlama ve değerlendirme | |
| 13 | Genel değerlendirme | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Avrupa Konseyi : Avrupa Dil Portfolyosu Günay Doğan, “Türkçe Öğretimi Üzerine Çalışmalar”, DEDAM Yayınları, İzmir, 2011 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan temel yaklaşım, yöntem ve teknikleri karşılaştırarak iki dilli Türk çocuklarının ihtiyaçlarına uygun öğretim stratejileri geliştirebilir. | X | |||||
| 2 | Türkçenin ses, şekil, cümle ve metin düzeyindeki özelliklerini işlevsel olarak analiz edebilir ve bu bilgiyi dil bilgisi ile dil becerilerinin bütünleştirildiği öğretim uygulamalarına yansıtabilir. | ||||||
| 3 | Dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin öğretiminde yaş, dil yeterliği ve öğrenme farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim planları ve ölçme-değerlendirme araçları tasarlayabilir. | X | |||||
| 4 | İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde kullanılan basılı ve dijital öğretim materyallerini eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öğrenme hedeflerine uygun özgün materyaller geliştirebilir. | ||||||
| 5 | Metindilbilimsel ölçütleri kullanarak Türkçe öğretimine uygun metinleri analiz edebilir, bu metinlerin dilsel ve anlamsal özelliklerini değerlendirip öğretim amaçlı seçebilir. | ||||||
| 6 | Çocuk edebiyatı ve edebî metinlerin temel özelliklerini tanımlayarak, öğrencilerin yaş, dil düzeyi ve gelişim özelliklerine uygun öğretim materyali ve etkinlikler tasarlayabilir. | ||||||
| 7 | Türkçe ve Türk kültürü öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarını uygulayabilir, metinler ve öğretim etkinlikleri aracılığıyla değer aktarımını planlayabilir ve değerlendirebilir. | ||||||
| 8 | Türk kültür ve medeniyetinin dünya kültürüne etkilerini karşılaştırmalı olarak inceleyebilir ve bu mirası yaşatan kültürel, sanatsal ve bilimsel değerleri öğretim süreçlerine entegre edebilir. | ||||||
| 9 | Genel Türk Tarihi ve modern Türkiye’nin toplumsal-siyasal gelişmeleri üzerine yapılan akademik tartışmalarda kanıta dayalı öneriler geliştirebilir ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yorum yapabilir. | ||||||
| 10 | Tarihsel süreçteki siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümleri karşılaştırmalı ve disiplinler arası bir yaklaşımla analiz edebilir; elde ettiği sonuçları sözlü veya yazılı akademik sunumlarla ifade edebilir. | ||||||
| 11 | Çok dilli ve çok kültürlü topluluklarda karşılaşılan dilsel, sosyal ve psikolojik sorunları tanımlayarak, bu gruplara yönelik kapsayıcı ve destekleyici öğretim ortamları tasarlayabilir. | ||||||
| 12 | Çok dilli toplumsal grupların eğitim süreçlerini toplumsal faktörler ve dilsel değişkenler açısından değerlendirebilir ve uygun sosyal destek programları tasarlayabilir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dil becerilerine ilişkin sınav hazırlayabilir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 2 | Dil becerilerine ilişkin sınavları değerlendirir. | 5 | |||||||||||
| 3 | Dil becerilerinde ölçme değerlendirme süreçlerini ve araçlarını bilir, kullanır, geliştirir. | 2 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||