Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Eğitiminde Metin Kullanımı TTO 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Türk edebiyatındaki hangi metinlerin yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılmasının uygun olacağını metindilbilimsel ölçütlerle ortaya koyma becerisini kazandırmak ve bu bağlamda metinlerin dilsel, ve biçemsel yapılarından yola çıkarak metinlerin anlam çözümlemelerini yapabilme becersini öğrencilere kazandırmak, öğrencilerin edebi metinleri metindilbilimsel ölçütlerle sadeleştirebilmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Metin bilgisi ile ilgili temel kavramlar, metinlerin özellikleri, metinsellik ölçütleri; dil eğitiminde metin kullanımı; öğretimsel metinlerin özellikleri, metinlerin seviyelendirilmesi, metin seviyelendirmede öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve dil yeterlilikleri, farklı yaş grupları için metin seçme ve seçilen metinler üzerinde yapılacak kısaltma, sadeleştirme, yeniden yazma uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metindilbilimsel ölçütlerle bir metni inceleyebilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Yabancılara Türkçe öğretimine uygun metinleri seçebilme Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Edebî metinlerin özelliklerini belirleyip eğitim amacıyla kullanabilme Beyin Fırtınası, Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dilbilimin Yeri Ve Önemi
2 Metin Kavramı ve Türleri
3 Edebî Metin, İşlevi ve Özellikleri
4 Edebi Metin Türlerinin Dilbilimsel Özellikleri
5 Şiir Metinlerinin İkinci Dil Öğretiminde Avantaj ve Dezavantajları
6 Anlatı Türündeki Metinlerin İkinci Dil Öğretiminde Avantaj ve Dezavantajları
7 Metnin Büyük Ölçekli Yapısı
8 Metnin Küçük Ölçekli Yapısı Bağdaşıklık Ve Bağlaşıklık
9 Metindilbilmsel Çerçevede Metin Çözümleme Çalışmaları
10 Metindilbilmsel Çerçevede Metin Çözümleme Çalışmaları
11 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
12 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
13 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
14 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Daşcıoğlu, Y. (2017). "Possibilities and Risks of Using Literary Texts in Second Language Teaching," Turkish Online Journal of Educational Technology, http://www.tojet.net/special/2017_11_1.pdf

2. Dilidüzgün, Ş. (2008).Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Bağlamda Uygulamalı Bir Yaklaşım. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

3. Göktürk, A. (1980). Okuma Uğraşı. 2. Bası, İstanbul: Çağdaş yayınları

4. Georgakopoulu, A., Goutsos, D. (2003). Discourse Analysis: An introduction, Edinburgh: Edinburgh Uni.Press

5. Kocaman, Ahmet, vd., (1996 ).Söylem Üzerine, Ankara: Hitit Yayınevi.

6. Meral Oraliş-Şeyda Ozil (1992), Metindilbilimsel Yaklaşımla Yazınsal Bir Metni Çözümleme Denemesi?, Dilbilim Araştırmaları, Ankara, ss. 38-40

7. Zeynel Kıran, (2001), Dilbilime Giriş

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan temel yaklaşım, yöntem ve teknikleri karşılaştırarak iki dilli Türk çocuklarının ihtiyaçlarına uygun öğretim stratejileri geliştirebilir.
2 Türkçenin ses, şekil, cümle ve metin düzeyindeki özelliklerini işlevsel olarak analiz edebilir ve bu bilgiyi dil bilgisi ile dil becerilerinin bütünleştirildiği öğretim uygulamalarına yansıtabilir.
3 Dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin öğretiminde yaş, dil yeterliği ve öğrenme farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim planları ve ölçme-değerlendirme araçları tasarlayabilir.
4 İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde kullanılan basılı ve dijital öğretim materyallerini eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öğrenme hedeflerine uygun özgün materyaller geliştirebilir.
5 Metindilbilimsel ölçütleri kullanarak Türkçe öğretimine uygun metinleri analiz edebilir, bu metinlerin dilsel ve anlamsal özelliklerini değerlendirip öğretim amaçlı seçebilir.
6 Çocuk edebiyatı ve edebî metinlerin temel özelliklerini tanımlayarak, öğrencilerin yaş, dil düzeyi ve gelişim özelliklerine uygun öğretim materyali ve etkinlikler tasarlayabilir.
7 Türkçe ve Türk kültürü öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarını uygulayabilir, metinler ve öğretim etkinlikleri aracılığıyla değer aktarımını planlayabilir ve değerlendirebilir.
8 Türk kültür ve medeniyetinin dünya kültürüne etkilerini karşılaştırmalı olarak inceleyebilir ve bu mirası yaşatan kültürel, sanatsal ve bilimsel değerleri öğretim süreçlerine entegre edebilir.
9 Genel Türk Tarihi ve modern Türkiye’nin toplumsal-siyasal gelişmeleri üzerine yapılan akademik tartışmalarda kanıta dayalı öneriler geliştirebilir ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yorum yapabilir.
10 Tarihsel süreçteki siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümleri karşılaştırmalı ve disiplinler arası bir yaklaşımla analiz edebilir; elde ettiği sonuçları sözlü veya yazılı akademik sunumlarla ifade edebilir.
11 Çok dilli ve çok kültürlü topluluklarda karşılaşılan dilsel, sosyal ve psikolojik sorunları tanımlayarak, bu gruplara yönelik kapsayıcı ve destekleyici öğretim ortamları tasarlayabilir.
12 Çok dilli toplumsal grupların eğitim süreçlerini toplumsal faktörler ve dilsel değişkenler açısından değerlendirebilir ve uygun sosyal destek programları tasarlayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Metindilbilimsel ölçütlerle bir metni inceleyebilme
2 Yabancılara Türkçe öğretimine uygun metinleri seçebilme
3 Edebî metinlerin özelliklerini belirleyip eğitim amacıyla kullanabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Ara Sınav 1 21 21
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6