Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Becerilerinin Öğretimi TTO 502 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İki dillilerde konuşma, yazma, dinleme ve okuma becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler hazırlayabilme.

Dersin İçeriği

Temel dil becerileri ve özellikleri (Anlama Becerileri: Dinleme ve Okuma; Anlatma Becerileri: Konuşma ve Yazma);
anlama becerilerinin zihinsel ve fiziksel özellikleri; anlama becerilerinin eğitimi, dinleme ve okuma yöntem ve teknikleri;
anlatma becerilerinin fiziksel ve zihinsel özellikleri; anlatma becerilerinin eğitimi, konuşma ve yazma yöntem ve teknikleri;
ölçme ve değerlendirme; dil becerilerinin öğretiminde farklı düzeydeki öğrencilere uygun ders planlama ilke ve teknikleri,
farklı yaşta ve dil yeterliliğinde öğrenen grupları için dil farkındalığının ve öğretim becerilerinin geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlama (okuma ve dinleme) becerilerinin öğretim yöntemlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Anlatma (konuşma ve yazma) becerilerinin öğretim yöntemlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Dil becerilerini geliştirmeye uygun etkinlik tasarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konuşma ve yazma strateji ve modelleri
2 İki dillilerde konuşma ve yazma becerilerinin önemi
3 İki dillilere hazırlanacak konuşma ve yazma etkinliklerinde olması gereken özellikler- uygulama çalışması
4 İki dillilere konuşma becerisini kazandırma yolları
5 İki dillilere yazma becerisini kazandırma yolları
6 İki dilliler için konuşma becerisine yönelik materyal hazırlama yolları
7 İki dilliler için yazma becerisine yönelik materyal hazırlama yolları
8 Konuşma ve yazma becerilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi
9 Dinleme ve okuma strateji ve modelleri
10 İki dillilerde dinleme ve okuma becerilerinin önemi
11 İki dillilere dinleme ve okuma becerisini kazandırma yolları
12 İki dillilere okuma becerisini geliştirmeye yönelik materyal hazırlama
13 Dinleme ve okuma becerilerini ölçme ve değerlendirme
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan temel yaklaşım, yöntem ve teknikleri karşılaştırarak iki dilli Türk çocuklarının ihtiyaçlarına uygun öğretim stratejileri geliştirebilir.
2 Türkçenin ses, şekil, cümle ve metin düzeyindeki özelliklerini işlevsel olarak analiz edebilir ve bu bilgiyi dil bilgisi ile dil becerilerinin bütünleştirildiği öğretim uygulamalarına yansıtabilir.
3 Dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin öğretiminde yaş, dil yeterliği ve öğrenme farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim planları ve ölçme-değerlendirme araçları tasarlayabilir.
4 İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde kullanılan basılı ve dijital öğretim materyallerini eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öğrenme hedeflerine uygun özgün materyaller geliştirebilir.
5 Metindilbilimsel ölçütleri kullanarak Türkçe öğretimine uygun metinleri analiz edebilir, bu metinlerin dilsel ve anlamsal özelliklerini değerlendirip öğretim amaçlı seçebilir.
6 Çocuk edebiyatı ve edebî metinlerin temel özelliklerini tanımlayarak, öğrencilerin yaş, dil düzeyi ve gelişim özelliklerine uygun öğretim materyali ve etkinlikler tasarlayabilir.
7 Türkçe ve Türk kültürü öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarını uygulayabilir, metinler ve öğretim etkinlikleri aracılığıyla değer aktarımını planlayabilir ve değerlendirebilir.
8 Türk kültür ve medeniyetinin dünya kültürüne etkilerini karşılaştırmalı olarak inceleyebilir ve bu mirası yaşatan kültürel, sanatsal ve bilimsel değerleri öğretim süreçlerine entegre edebilir.
9 Genel Türk Tarihi ve modern Türkiye’nin toplumsal-siyasal gelişmeleri üzerine yapılan akademik tartışmalarda kanıta dayalı öneriler geliştirebilir ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yorum yapabilir.
10 Tarihsel süreçteki siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümleri karşılaştırmalı ve disiplinler arası bir yaklaşımla analiz edebilir; elde ettiği sonuçları sözlü veya yazılı akademik sunumlarla ifade edebilir.
11 Çok dilli ve çok kültürlü topluluklarda karşılaşılan dilsel, sosyal ve psikolojik sorunları tanımlayarak, bu gruplara yönelik kapsayıcı ve destekleyici öğretim ortamları tasarlayabilir.
12 Çok dilli toplumsal grupların eğitim süreçlerini toplumsal faktörler ve dilsel değişkenler açısından değerlendirebilir ve uygun sosyal destek programları tasarlayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Anlama (okuma ve dinleme) becerilerinin öğretim yöntemlerini bilir.
2 Anlatma (konuşma ve yazma) becerilerinin öğretim yöntemlerini bilir.
3 Dil becerilerini geliştirmeye uygun etkinlik tasarlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
dersAKTSKredisi 6