Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seramik Malzemeler MMM 315 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN ÖZKAN TOPLAN
Dersi Verenler Prof.Dr. HÜSEYİN ÖZKAN TOPLAN, Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ, Prof.Dr. AYŞE ŞÜKRAN DEMİRKIRAN,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Şenol Yılmaz, Doç. Dr. Ayşe Şükran Demirkıran

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Seramik malzemelerin tanımı, kullanılan hammaddeler,şekillendirilmesi, özellikleri, çeşitleri ve uygulama alanları hakkında öğrencileri bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Seramik malzemelerin tanımlanması ve sınıflandırılması,kristal yapıları,hammaddeler, şekillendirilmesi, geleneksel ve yapısal seramikler, sinterleme,cam ve cam-seramikler, sır ve emaye, porselen, refrakter ve çimento,seramiklerin özellikleri ve kullanım alanları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seramik malzemeleri tanımlar ve sınıflandırır. Anlatım, Doğru Yanlış Testleri,
2 Seramik malzemelerin kristal yapılarını tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
3 Seramiklerin faz diyagramlarını tanımlar. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Seramik hammaddelerini tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Seramik malzemelerin şekillendirilmesini ve şekillendirme yöntemlerini kavrar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Sinterleme, sinterleme türleri ve sinterlemede gerçekleşen olayları tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
7 Cam ve cam-seramikleri, sırı, emayeyi ve seger formülasyonlarını kavrar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
8 Porselen, refrakter ve çimentoyu tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
9 Geleneksel ve yapısal seramikleri tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
10 Seramiklerin özelliklerini kavrar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
11 Kullanım alanı ile malzeme performans ilişkisini belirleyip malzeme seçimi yapar ve uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Seramik Malzemelerin Tanımlanması ve Sınıflandırılması
2 Seramiklerin Kristal Yapıları
3 Seramik Hammaddeler ve sınıflandırılması
4 Seramik Faz Diyagramları (II bileşenliler)
5 Seramik Faz Diyagramları (III bileşenliler)
6 Seramik Malzemelerin Şekillendirilmesi ve Üretim Yöntemleri
7 Sinterleme, Sinterleme Yöntemleri ve Sinterlemede Gerçekleşen Olaylar
8 Cam ve Cam-Seramikler
9 Seramik Sırlar, Sırların Üretimi, Seger Formülasyonu, Frit ve Emaye
10 Refrakterler, Çeşitleri ve Özellikleri
11 Porselenler, Çeşitleri ve Özellikleri
12 Geleneksel ve Yapısal Seramikler
13 Seramiklerin Özellikleri
14 Seramiklerin Kullanım Alanları
Kaynaklar
Ders Notu

“Seramik Malzemeler” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu

Ders Kaynakları

W. D. Kingery, H. K. Bowen, D. R. Uhlman, “Introduction to Ceramics” John Wiley&Sons, 1975.
A. Koller, “Structure and Properties of Ceramics” Elsevier, 1994.
Y-M. Chiang, D. P. Birnie, W. D. Kingrey, ”Physical Ceramics; Principles fo Ceramic Science and Engineering” John Wiley&Sons, 1997.
D. W. Richerson, “Modern Ceramic Engineering; Properties, Processing, and in Usein Desing” CRC, 2006.
V. Günay, Ş. Yılmaz, "Cam-Seramikler: Bilim ve Teknolojisi", TÜBİTAK MAM, 2010.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 1-5. Hafta.pdf 0 MB
0 6-11.pdf 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Seramik malzemeleri tanımlar ve sınıflandırır.
2 Seramik malzemelerin kristal yapılarını tanımlar.
3 Seramiklerin faz diyagramlarını tanımlar.
4 Seramik hammaddelerini tanımlar.
5 Seramik malzemelerin şekillendirilmesini ve şekillendirme yöntemlerini kavrar.
6 Sinterleme, sinterleme türleri ve sinterlemede gerçekleşen olayları tanımlar.
7 Cam ve cam-seramikleri, sırı, emayeyi ve seger formülasyonlarını kavrar.
8 Porselen, refrakter ve çimentoyu tanımlar.
9 Geleneksel ve yapısal seramikleri tanımlar.
10 Seramiklerin özelliklerini kavrar.
11 Kullanım alanı ile malzeme performans ilişkisini belirleyip malzeme seçimi yapar ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 7 7
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
dersAKTSKredisi 4