| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İşitme Yetersizliğinde İletişim Becerilerinin Desteklenmesi | OEO 021 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Baran Yaşar Arş. Gör. Feyza Keskin |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İşiten ve işitme yetersizliği olan çocukların dil edinimleri hakkında bilgi sahibi olarak dil ve konuşma ediniminin desteklenmesini bilgi düzeyinde kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | İşiten ve işitme yetersizliği olan çocukların dil edinim teorileri, süreçleri, dil gelişim özellikleri, dinleme becerileri, dinlemeyi destekleyen araçlar, dil ve konuşmayı sağlayan yöntem ve stratejiler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İşiten çocukların dil edinimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olur. | ||
| 2 | İşiten çocukların dil edinim sürecinde yetişkinler ile girdikleri dilsel yaşantıları fark eder. | ||
| 3 | İşiten çocukların dil gelişim özelliklerini tanır. | ||
| 4 | Dil ediniminde dinlemenin önemini kavrar. | ||
| 5 | İşitme engellilerin kısa dönem ve uzun dönem hafızaları hakkında bilgilenir. | ||
| 6 | İşitme engelli çocukların eğitim ortamlarını düzenler. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İşiten çocukların dil edinimi hakkında teoriler | |
| 2 | İşiten çocukların dil edinimi süreçleri | |
| 3 | İşiten çocukların dil edinim sürecinde yetişkinler ile girdikleri dilsel etkileşim ve yaşantıları | |
| 4 | İşiten çocukların dil edinim sürecinde yetişkinler ile girdikleri dilsel etkileşim ve yaşantıları | |
| 5 | İşiten çocukların dil gelişim özellikleri | |
| 6 | İşiten çocukların dil gelişim özellikleri | |
| 7 | İşitme engellilerde dinleme becerisi | |
| 8 | Dinlemeyi destekleyici araçlar | |
| 9 | İşitme kayıplı çocukların eğitim ortamlarının düzenlenmesi | |
| 10 | İşitme kayıplı çocukların eğitim ortamlarının düzenlenmesi | |
| 11 | İşitme engellilerin kısa dönem ve uzun dönem hafızaları | |
| 12 | İşitme engellilerin dil ve konuşma edinimini sağlayan yöntem ve stratejiler | |
| 13 | İşitme engellilerin dil ve konuşma edinimini sağlayan yöntem ve stratejiler | |
| 14 | İşitme engellilerin dil ve konuşma edinimini sağlayan yöntem ve stratejiler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Acarlar, F. (2001). Sembolik oyunun dil gelişimi ve dil bozukluklarıyla ilişkisi. Özel Eğitim Dergisi, 3 (1), 25 – 33. Acarlar, F., Ege, P. (1996). Türkçe kazanımında kullanılan fonolojik süreçlerin incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 11(38). 35–43. Aksu-Koç, A. (2005). Dil edinimi araştırmalarının dil bozuklukları açısından önemi. 2. Ulusal Dil ve konuşma Bozuklukları Kongresi- Bildiri Kitabı, Kök Yayıncılık 39-56. Bayhan, P., Saranlı, A.G., (2010). Vygotsky’nin Kuramına Dayanan Kendine Yönelik Konuşma Davranışının Okul Öncesi Dönemdeki Gelişimi ve Uygulamalarda Kullanımı. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (3), 819-834.[4] |
| Ders Kaynakları | Özel Gereksinimli Bireylerde Dil Gelişimi. H, Sarı- H, Gökdağ. Vize Akademik Yetersizliği Olan Bireylerin Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi, (2021). F. Acarlar ve Ö. Diken, Pegem Akdemi Yayıncılık.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | ||||||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | ||||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | ||||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | ||||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | ||||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | ||||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | ||||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İşiten çocukların dil edinimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | İşiten çocukların dil edinim sürecinde yetişkinler ile girdikleri dilsel yaşantıları fark eder. | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | İşiten çocukların dil gelişim özelliklerini tanır. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Dil ediniminde dinlemenin önemini kavrar. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | İşitme engellilerin kısa dönem ve uzun dönem hafızaları hakkında bilgilenir. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | İşitme engelli çocukların eğitim ortamlarını düzenler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Toplam İş Yükü | 94 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||