| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitim Araştırmaları | OEO 019 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Feyza GEZGİÇ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, özel gereksinimli öğrencilere yönelik gerçekleştirilen araştırmaları inceleme ve araştırmalardan yeni bilgiler edinerek uygulamada kullanmalarını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Özel eğitimde araştırmalarının önemi ve tarihi gelişimi, özel eğitim alanında gerçekleştirilen nitel araştırma, nicel araştırma, tek denekli araştırmaların incelenmesi, alanda gereksinim duyulan bir konuda araştırma önerisi geliştirme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Özel eğitim alanındaki araştırmalara ulaşmak için tarama yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Tarama yaptığı alanda elde ettiği sonuçları belirlediği ölçütlere göre değerlendirir. | Problem Çözme, | |
| 3 | Belirlendiği araştırmaların hangi araştırma yöntemi ile gerçekleştirildiğini söyler. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Bir makalenin bölümlerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Belirlediği makaledeki araştırmayı özetler. | Problem Çözme, Tartışma, Anlatım, | |
| 6 | Ulusal dergilerdeki makaleleri inceleyerek özel eğitim alanındaki çalışmaları temalandırır. | Proje, Mikro Öğretim, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders içeriğinin tanıtımı | |
| 1 | ||
| 1 | ||
| 2 | Yüksek lisans tezlerinin sunumu | |
| 3 | Etik nedir?, Bilimsel araştırma nedir? Neden gereklidir? Bilimsel araştırmalarda etik, yayın etiği, intihal, Etik dışı davranışların müeyyideleri, APA 7 incelemesi, Yasalarda etik ve raporlaştırma sürecinde etik, dergilerin kalitesi; SSCI, SCI, ISI, ESCI, AHCI, impact faktörü, alan indeksi, diğer endeksler, farklı indexlerde taranan özel eğitim dergileri | |
| 3 | ||
| 4 | Değişken, değişken türleri, evren-örneklem, örnekleme yöntemleri (HERKES) Nicel araştırmalar, özellikleri, türleri, (problem cümlesi, evren-örneklem | |
| 4 | ||
| 4 | ||
| 5 | Nicel araştırma örneklerinin incelenmesi | |
| 5 | ||
| 6 | Nitel araştırmalar, özellikleri, türleri | |
| 6 | ||
| 7 | Betimsel ve İçerik Analiz Örneklerinin incelenmesi | |
| 7 | ||
| 8 | Odak grup görüşmesi ve odak grup görüşmesini kapsayan tez ve makalelerin incelenmesi, Doküman analizi (tez ya da makale örneklerinin incelenmesi | |
| 8 | ||
| 9 | ||
| 9 | Karma araştırma yöntemi | |
| 9 | ||
| 10 | ||
| 10 | Karma araştırma yöntemi örneklerinin incelenmesi | |
| 10 | ||
| 11 | ||
| 11 | ||
| 11 | Eylem araştırması | |
| 12 | ||
| 12 | Eylem araştırması örneklerinin incelenmesi | |
| 12 | ||
| 13 | Meta analiz, Meta Sentez ve örneklerinin incelenmesi | |
| 13 | ||
| 13 | ||
| 14 | Eksik kalan yetişmeyen konuların işlenmesi ve araştırma önerilerinin sunumu | |
| 14 | ||
| 14 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Özel eğitim alanındaki araştırmalara ulaşmak için tarama yapar | 4 | 1 | 4 | 5 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 |
| 2 | Tarama yaptığı alanda elde ettiği sonuçları belirlediği ölçütlere göre değerlendirir. | 4 | 2 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 3 | Belirlendiği araştırmaların hangi araştırma yöntemi ile gerçekleştirildiğini söyler. | 4 | 2 | 5 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 4 | Bir makalenin bölümlerini ifade eder. | |||||||||||||||
| 5 | Belirlediği makaledeki araştırmayı özetler. | 4 | 2 | 5 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 6 | Ulusal dergilerdeki makaleleri inceleyerek özel eğitim alanındaki çalışmaları temalandırır. | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|