| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Güçlüğü İçin Öğrenme Stratejileri | OEO 011 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Feyza Keskin |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersi tamamlayan öğrenciler öğrenme güçlüğü olan çocuklar ve bu çocukların eğitimiyle ilgili temel öğrenme stratejilerini öğrenerek, bu öğrenme stratejilerini tartışabileceklerdir. |
| Dersin İçeriği | Özel öğrenme güçlüğü ve öğrenme problemleri; öğrenme ve öğrenmeyi destekleyici stratejiler; öğrenme stratejilerinin öğretimi; motivasyonu artırıcı stratejiler; dikkati artırıcı stratejiler; hatırlamayı geliştirici stratejiler; zaman yönetimi stratejileri; bilgiyi düzenleme stratejileri; sınav/test stratejileri; dinleme ve not tutma stratejileri; kendini düzenleme stratejileri; örnek uygulamalar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenme güçlükleri hakkında bilgi verir. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 2 | Öğrenme güçlüğü olan bireylerin biliş, dil, kişilik ve sosyal özellikleri hakkında bilgi verir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Okuma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Yazma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Matematik öğrenme güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi konusunda bilgi verir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Okul öncesi dönemde öğrenme güçlüğü risk grubunda olan çocuklara yönelik erken tanı ve erken müdahale uygulamaları konusunda bilgi verir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Öğrenme güçlüğü olan genç ve yetişkinlerde izlenmesi gereken stratejiler konusunda bilgi verir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Özel Öğrenme Güçlüğüne Giriş | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 2 | Özel Öğrenme Güçlüğü olan Çocukların Özellikleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 3 | Erken Dönem Öğrenme Güçlüğü Belirtileri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 4 | Risk altındaki bireylerin değerlendirilmesi - Tarama | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 5 | Öğrenme Güçlüğü Tanılama Süreci | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 6 | Özel Öğrenme Güçlüğünün Değerlendirilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 7 | Ara sınav | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 8 | Öğrenme Güçlüğü ve Okuma | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 9 | Yazılı anlatım Güçlükleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 10 | Matematik Güçlükleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 11 | Öğrenme Güçlüğü olan Bireylerin Geçiş Süreci | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 12 | Öğrenme Güçlüğü olan Bireyler için Yardımcı teknolojiler | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 13 | Öğrenme Güçlüğü olan Öğrencilerin Gelecek Kaygıları | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 14 | Dönem Sonu Sınavı | Kaynakların ilgili bölümleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Bender, William N. (2014). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri. Hakan Sarı (Çev.). Ankara: Nobel. Melekoğlu, M.A. ve Çakıroğlu, O. ( 2018) Özel Öğrenme Güçlüğü olan Çocuklar, Ankara: Vize Akademik. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenme güçlükleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 2 | Öğrenme güçlüğü olan bireylerin biliş, dil, kişilik ve sosyal özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 3 | Okuma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 4 | Yazma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 5 | Matematik öğrenme güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 6 | Okul öncesi dönemde öğrenme güçlüğü risk grubunda olan çocuklara yönelik erken tanı ve erken müdahale uygulamaları konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 7 | Öğrenme güçlüğü olan genç ve yetişkinlerde izlenmesi gereken stratejiler konusunda bilgi verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 35 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 35 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 102 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||