| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osb'de Temel Becerilerin Kazandırılması | OEO 009 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitimindeki temel becerileri kazandırılmasıdır.
|
| Dersin İçeriği | Bu derste, özel eğitim öğretmen adaylarının otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarla çalışırken nasıl eğitsel kontrol kuracakları öğretilecektir.
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Otizm Spektrum Bozukluğunu tanımlar | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, | |
| 2 | OSB'de temel beceri alanlarını tanımlar | Tartışma, | |
| 3 | OSB'de temel beceri alanlarının önemini tartışır | Gözlem, | |
| 4 | OSB'de temel becerilerin hangi yöntemlerle öğretileceğini açıklar | Gezi / Gözlem, | |
| 5 | OSB'de temel becerilerin öğretiminde kullanılan yöntemleri eğitim ortamlarında öğrencilere nasıl uyarlayacağını tartışır | Rol Oynama, | |
| 6 | OSB olan bireylerin temel becerilerinin nasıl değerlendirilebileceğini açıklar | Gezi / Gözlem, | |
| 7 | OSB olan bireylere temel eşleme becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır | ||
| 8 | OSB olan bireylere temel taklit becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır | ||
| 9 | OSB olan bireylere temel alıcı dil becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır | ||
| 10 | OSB olan bireylere oyun becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Otizm spektrum bozukluğu | |
| 2 | Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler için temel beceriler | |
| 3 | Otizm spektrum bozukluğunda temel becerilerin öğretimi | |
| 4 | Eşleme becerilerinin öğretimi | |
| 5 | Sınıflama becerilerinin öğretimi | |
| 6 | Temel taklit becerilerinin öğretimi | |
| 7 | İki basamaklı taklit becerilerinin öğretimi | |
| 8 | Vize | |
| 9 | Temel alıcı dil becerilerinin öğretimi | |
| 10 | İki basamaklı alıcı dil becerilerinin öğretimi | |
| 11 | Ortak dikkat becerilerinin öğretimi | |
| 12 | İfade edici dil becerilerinin öğretimi | |
| 13 | Temel becerilerin öğretiminde yöntem ve teknikler: ayrık denemeli öğretim, temel tepki öğretimi, pekiştirme, ipucu sunma, hata düzeltme. | |
| 14 | Temel becerilerin öğretiminde yöntem ve teknikler: ayrık denemeli öğretim, temel tepki öğretimi, pekiştirme, ipucu sunma, hata düzeltme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Hannah, L. (2001). Teaching young children with autistic spectrum disorders to learn. A pratical guide fro parents and staff in general education classrooms and preschools. London/UK: The National Autistic Society |
| Ders Kaynakları | American Psychiatric Association (2013) Fifth Edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Otizm Spektrum Bozukluğunu tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 2 | OSB'de temel beceri alanlarını tanımlar | |||||||||||||||
| 3 | OSB'de temel beceri alanlarının önemini tartışır | |||||||||||||||
| 4 | OSB'de temel becerilerin hangi yöntemlerle öğretileceğini açıklar | |||||||||||||||
| 5 | OSB'de temel becerilerin öğretiminde kullanılan yöntemleri eğitim ortamlarında öğrencilere nasıl uyarlayacağını tartışır | |||||||||||||||
| 6 | OSB olan bireylerin temel becerilerinin nasıl değerlendirilebileceğini açıklar | |||||||||||||||
| 7 | OSB olan bireylere temel eşleme becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır | |||||||||||||||
| 8 | OSB olan bireylere temel taklit becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır | |||||||||||||||
| 9 | OSB olan bireylere temel alıcı dil becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır | |||||||||||||||
| 10 | OSB olan bireylere oyun becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 45 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||