Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zy'de Kavram Öğretimi OEO 001 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitim, Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu, uygulamalı davranış analizi, Bireyselleştirilmiş eğitim programları dersi

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğretmen adaylarının zihin engellilere kavram öğretimi konusundaki yeterliklerini geliştirmek, kavram öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerini kullanma becerilerini geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Kavram öğretiminde temel konular, kavram türleri, kavram öğretiminde yöntemler, kavram öğretiminde değerlendirme, kavram öğretimi için araç-gereç hazırlama ve kullanma.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kavram öğretiminde temel yaklaşımları karşılaştırır. Anlatım,
2 Farklı yaklaşımlara göre kavram öğretimi planı hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
3 Kavram öğretimi için öğretim materyali geliştirir ve uyarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Kavram öğretiminde kalıcılık ve genellemeyi sağlama stratejilerini analiz eder. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sistematik öğretim ve aşamaları
2 Sistematik öğretim ve aşamaları
3 Kavram türleri ve kavramların analizi
4 Kavram türleri ve kavramların analizi
5 Kavram öğretiminde bilişsel yaklaşım
6 Kavram öğretiminde bilişsel yaklaşım
7 Kavram öğretiminde bilişsel yaklaşım
8 Kavram öğretiminde davranışsal yaklaşım
9 Kavram öğretiminde davranışsal yaklaşım
10 Kavram öğretiminde davranışsal yaklaşım
11 Kavram öğretiminde doğal öğretim yaklaşımı
12 Kavram öğretiminde doğal öğretim yaklaşımı
13 Kavram öğretiminde uyarlamalar
14 Kavram öğretiminde kalıcılık ve genellemeyi sağlama
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı tarafından sunulur. Son haftalarda uygulama ağırlıklı, gösterip yaptırma yöntemi ile işlenir.

Ders Kaynakları

*Tekin-İftar, E. & Kırcaali-İftar, G. (2012). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Vize Yayıncılık.

*Vuran, S., & Çelik, S. (2008). Örneklerle kavram öğretimi: Zihinsel yetersizlik gösteren çocuklar için. Ankara: Kök Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Kavram öğretiminde temel yaklaşımları karşılaştırır. 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2 Farklı yaklaşımlara göre kavram öğretimi planı hazırlar.
3 Kavram öğretimi için öğretim materyali geliştirir ve uyarlar. 0 5 0 0 0 0 1 1 1 0 0 1 0 0
4 Kavram öğretiminde kalıcılık ve genellemeyi sağlama stratejilerini analiz eder. 1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 8 8
Final 1 14 14
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
dersAKTSKredisi 4