| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı Davranış Analizi | OEO 203 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim, Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin, Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) hakkında bilgi kazanmaları, davranış değiştirme planı hazırlayabilmeleri ve uygulayabilmeleri, UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini açıklayabilecek bilgi ve beceriler kazanmaları |
| Dersin İçeriği | Uygulamalı davranış analizimim tarihçesi,UDA´ya dayalı öğretim ve davranış değiştirme yöntemleri, tek denekli araştırma yöntemleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Uygulamalı davranış analizini ve özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Davranışsal amaç yazar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme tekniklerini analiz eder. | Anlatım, | |
| 6 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme planı hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 7 | UDA´ya dayalı davranış değiştirme planlarını analiz eder. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Davranışçı yaklaşım | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 2 | Hedef davranış belirleme ve tanımlama | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 3 | Hedef davranış belirleme ve tanımlama | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 4 | Davranışsal amaç yazma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 5 | Veri kayıt teknikleri | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 6 | Veri kayıt teknikleri | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 7 | Veri toplama formları ve verilerin grafiğe dönüştürülmesi | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 8 | Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 9 | Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 10 | Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 11 | Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 12 | Davranış azaltma/ortadan kaldırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| 14 | Davranış değiştirme planlarının tartışılması | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Alberto, P.A., Troutman, A.C (2015). Uygulamalı Davranış Analizi (Eğitimciler İçin). Hakan Sarı (Edt). Ankara: Nobel Yayın Anadolu Üniversitesi Yayınları (2003). Davranış ve Öğretim Sorunu Olan Çocukların Eğitimi Cooper, O. J., Heron, E. T. ve Heward, L.W. (2007). Applied behavior analysis. New Jersey: Pearson Lovaas, O. I. (2003). Teaching individuals with developmentay delays: Basic intervention techniques. Austin, Texas: Pro-Ed. Odluyurt, S. (2015). Kaynaştırma eğitiminde uygulamalı davranış analizi. Ankara: Eğiten Kitap Tekin-İftar,E. (2014). Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Vize Yayıncılık Vuran, S. (2017). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Eğiten Kitap Vuran, Sezgin (2002). Uygulamalı Davranış Analizi. Yayınlanmamış ders notları.
|
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 0 | 1. Bölüm.pdf | 0 MB | |
| 0 | 2. Bölüm.pdf | 0 MB | |
| 0 | 3. Bölüm.pdf | 0 MB | |
| 0 | 5. ve 6. Bölüm.pdf | 0 MB | |
| 0 | 7. ve 8. Bölüm.pdf | 0 MB | |
| 0 | 9. ve 10. Bölüm.pdf | 0 MB | |
| 0 | 11. Bölüm.pdf | 0 MB | |
| 0 | 12. Bölüm.pdf | 0 MB | |
| 0 | 13. ve 14. Bölüm.pdf | 0 MB |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uygulamalı davranış analizini ve özelliklerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
| 2 | Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini karşılaştırır. | 5 | 5 | |||||||||||||
| 3 | Davranışsal amaç yazar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
| 4 | UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini tartışır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 5 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme tekniklerini analiz eder. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
| 6 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme planı hazırlar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
| 7 | UDA´ya dayalı davranış değiştirme planlarını analiz eder. | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 45 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 102 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||