| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu | OEO 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL, |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Arş. Gör Damla ALTIN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğretmen adaylarına zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi sürecinde gerekli temel bilgilerin kazandırılması ve sonraki eğitim ve meslek yaşantısında gerekli temel yeterlikleri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar; zihin yetersizliği olan bireyler; otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler; sınıflandırma, yaygınlık, nedenler, akademik ve akademik olmayan özellikler; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri ve sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Zihin yetersizliği ve OSB ilgili temel kavramları açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 2 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim düzenlemelerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim uygulamalarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin aile özelliklerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylere yönelik destekler ve yasal dayanaklarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Zihinsel Yetersizliğin Anlaşılması ve Değerlendirilmesi | |
| 2 | Zihinsel Yetersizliğin Değerlendirilmesi ve Sınıflanması | |
| 3 | Destek Sistemleri | |
| 4 | Zihinsel yetersizliği olan bireylere yönelik eğitim hizmetleri | |
| 5 | Zihinsel yetersizliği olan bireylerin ailelerine yönelik hizmetler | |
| 6 | Engelli politikaları içerisinde zihinsel yetersizliği olan bireylerin yeri | |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Otizm Spektrum Bozukluğunun Anlaşılması ve Değerlendirilmesi | |
| 9 | Otizm Spektrum Bozukluğunun Değerlendirilmesi ve Sınıflanması | |
| 10 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin destek gereksinimleri | |
| 11 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylere yönelik eğitim hizmetleri | |
| 12 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin ailelerine yönelik eğitim hizmetleri | |
| 13 | Engelli politikaları Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin yeri | |
| 14 | Dönem değerlendirmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders notları |
| Ders Kaynakları | Turnbull, A. P., Rutherford Turnbull, H., Wehmeyer, M. L., & Shogren, K. A. (2020). Exceptional lives: practice, progress, & dignity in today's schools (9th ed.). Pearson Education. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Zihin yetersizliği ve OSB ilgili temel kavramları açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim düzenlemelerini karşılaştırır. | |||||||||||||||
| 3 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim uygulamalarını analiz eder. | |||||||||||||||
| 4 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin aile özelliklerini değerlendirir. | |||||||||||||||
| 5 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylere yönelik destekler ve yasal dayanaklarını tartışır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 89 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||