| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi | EBB 305 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET EMİN USTA |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI, Prof.Dr. MEHMET EMİN USTA, Doç.Dr. MUHAMMET BAKİ MİNAZ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Filiz Bacaksız |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Yönetim biliminin sunduğu temel yaklaşımları ve bakış açılarını kullanarak bir eğitim sistemi içinde sistemin işleyişini analiz edebilme, Dünya'da ve Türkiye'de eğitim ve okul yönetiminde benimsenmiş çağdaş yaklaşım ve stratejileri kavrayabilme. |
| Dersin İçeriği | Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi; yönetim bilimi kuramları; yönetim modelleri; yönetim süreçleri; eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri; çağdaş eğitim sistemleri; Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı; yerinden yönetim; öğretim liderliği; okul yönetiminde psikolojik boyut; etkili okul ve okul geliştirme; eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking,akreditasyon uygulamaları, Türk eğitim sisteminin sorunları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar. | Problem Çözme, | |
| 3 | Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar. | Problem Çözme, Mikro Öğretim, | |
| 6 | Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar. | Mikro Öğretim, Proje, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi | |
| 2 | Yönetim bilimi kuramlar | |
| 3 | Yönetim modelleri ve yönetim süreçleri | |
| 4 | Eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri | |
| 5 | İngiltere, Fransa, Almanya, Finlandiya ve ABD eğitim sistemleri | |
| 6 | Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı ve işleyişi | |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Türk eğitim sisteminin yasal ve siyasal ve ekonomik belirleyicileri | |
| 9 | Sayılarla Türk eğitim sistemi ve sorunları; Türk eğitim sisteminde nitelik sorunları | |
| 10 | OECD ve The World Bank eğitim raporlarından dünyaya bakış | |
| 11 | Etkili okul ve okul geliştirme | |
| 12 | Yerinden yönetim ve öğretim liderliği | |
| 13 | Eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking, akreditasyon uygulamaları | |
| 14 | Okul yönetiminde psikolojik boyut ve yönetici-öğretmen ilişkileri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Pegem Yayıncılık Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Anı Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | |||||||||||||||
| 2 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular. | |||||||||||||||
| 4 | Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir. | |||||||||||||||
| 5 | Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||
| 6 | Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır. | |||||||||||||||
| 7 | Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir. | |||||||||||||||
| 8 | Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 76 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||