| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Tarihi | EBB 205 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | TAHA ŞENEL | 
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | İlk Türk Devletlerinden itibaren günümüze kadar geçen süreçte eğitim, eğitim yapısı ve eğitim sistemlerini ve süreçleri irdeleyerek tanımak ve anlamak  | 
                                
| Dersin İçeriği | Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi, kaynakları, ilk Türk devlerinde eğitim, ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim, Selçuklular ve Anadolu beyliklerinde eğitim, Osmanlı devletinde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi, Eğitimde yenileşme hareketleri, Tanzimat döneminden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim, Cumhuriyet döneminde eğitim.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinden Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar'da eğitim ve temel özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İslamiyet sonrası Türk devletlerinden Karahanlılar ve Selçuklular'da eğitim ve temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Osmanlı Devleti dönemi boyunca Türklerde eğitim ve temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Dünyada modern eğitim sistemleri ve temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Türk Eğitim tarihi dersinin kaynaklarının tanıtımı. İslamiyet öncesi Türk devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Hunlar dönemi eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 2 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Göktürkler ve Uygurlar dönemi eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 3 | İlk Türk İslam devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Karahanlılar dönemi eğitimin temel özellikleri. Karahanlılar dönemi Türk-İslam bilim insanları. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 4 | İlk Türk İslam devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Selçuklular dönemi eğitimin temel özellikleri. Selçuklular dönemi Türk-İslam bilim insanları. Ahilik ve Türk eğitim sistemindeki yeri. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 5 | Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlı Devletinin kuruluşundan Osmanlı Klasik Dönemine kadar eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 6 | Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlı Klasik Döneminden, Yenileşme Hareketleri sonuna kadar eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 7 | Ara Sınav | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 8 | Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlılarda Yenileşme Hareketleri döneminde eğitimin temel özellikleri. (Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri). | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 9 | Türk Kurtuluş Savaşı döneminde eğitim ve genel özellikleri. (Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 10 | Dünyada modern eğitimin sistemlerini hazırlayan ve dönüştüren faktörler. Modern eğitim sistemlerinin doğuşu. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 11 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: 1923-1938. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 12 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 13 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Milli Eğitim Bakanlığının kuruluşu ve teşkilati yapısı. Cumhuriyet dönemi başlıca eğitim düşünürleri. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| 14 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Günümüzde Türk eğitim sisteminin yapısı. | Kaynak kitap ve ders notları | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Akyüz, Y. (2016). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi. Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan günümüze Türk eğitim tarihi. Ankara: Anı. Güven, İ. (2014). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | ||||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | ||||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | ||||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | ||||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinden Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar'da eğitim ve temel özellikleri | |||||||||||||||
| 2 | İslamiyet sonrası Türk devletlerinden Karahanlılar ve Selçuklular'da eğitim ve temel özellikleri. | |||||||||||||||
| 3 | Osmanlı Devleti dönemi boyunca Türklerde eğitim ve temel özellikleri. | |||||||||||||||
| 4 | Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. | |||||||||||||||
| 5 | Dünyada modern eğitim sistemleri ve temel özellikleri. | |||||||||||||||
| 6 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Ödev | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 | 
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 | 
| Kısa Sınav | 3 | 6 | 18 | 
| Ödev | 1 | 3 | 3 | 
| Toplam İş Yükü | 82 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||