| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitim Psikolojisi | EBB 105 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda Biçener |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı gelişimi etkileyen faktörler, bireyde meydana gelen fiziksel, bilişsel, dil, kişilik ve ahlaki gelişim süreçleri, öğrenme psikolojisinin temel kavramları, öğrenmeyi etkileyen faktörler ve öğrenme kuramlarının kavranmasıdır. |
| Dersin İçeriği | Psikolojinin ve eğitim psikolojisinin temel kavramları; eğitim psikolojisinde araştırma yöntemleri, gelişim kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel farklılıklar; öğrenmeyle ilgili temel kavramlar, öğrenmeyi etkileyen faktörler, eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramları, öğrenme sürecinde motivasyon.
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Gelişimin temel kavramlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Gelişimin ilkelerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Eğitim psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Gelişim alanlarını ve gelişim süreçlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Bireyin özelliklerinin içinde bulunduğu gelişim dönemi özellikleri ile uyumlu olup olmadığını analiz etme yeterliliği kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Bireyin gelişim özelliklerine nasıl katkı sağlanabileceğine ilişkin önerilerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Öğrenmeyle ilgili temel kavramları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 8 | Öğrenmeye etki eden faktörleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramlarının nasıl kullanılabileceğine ilişkin farkındalık kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 10 | Öğrenme kuramlara göre öğrenme süreçlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Psikoloji Kavramının Temeli | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 2 | Gelişim ile İlgili Temel Kavramlar | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 3 | Fiziksel Gelişim | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 4 | Bilişsel Gelişim | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 5 | Dil Gelişimi | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 6 | Kişilik Gelişimi | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 7 | Ahlaki Gelişim | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 8 | Ara sınav | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 9 | Öğrenme Psikolojisi ile İlgili Temel Kavramlar | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 10 | Klasik Koşullanma ve Bitişiklik Kuramları | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 11 | Bağlaşım Kuramı | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 12 | Edimsel Koşullanma | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 13 | Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramı | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 14 | Gestalt Kuramı | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| Kaynaklar | |||
|---|---|---|---|
| Ders Notu | |||
| Ders Kaynakları |
|
||
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | ||||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | ||||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Gelişimin temel kavramlarını açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Gelişimin ilkelerini açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | Eğitim psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemlerini kavrar. | |||||||||||||||
| 4 | Gelişim alanlarını ve gelişim süreçlerini açıklar. | |||||||||||||||
| 5 | Bireyin özelliklerinin içinde bulunduğu gelişim dönemi özellikleri ile uyumlu olup olmadığını analiz etme yeterliliği kazanır. | |||||||||||||||
| 6 | Bireyin gelişim özelliklerine nasıl katkı sağlanabileceğine ilişkin önerilerde bulunur. | |||||||||||||||
| 7 | Öğrenmeyle ilgili temel kavramları açıklar. | |||||||||||||||
| 8 | Öğrenmeye etki eden faktörleri analiz eder. | |||||||||||||||
| 9 | Eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramlarının nasıl kullanılabileceğine ilişkin farkındalık kazanır. | |||||||||||||||
| 10 | Öğrenme kuramlara göre öğrenme süreçlerini analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 75 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 77 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||