| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi | SBE 005 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Nitelikli Ölçme |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET UYMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitim öğretim sürecinde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı konusundaki farkındalıklarını, bilgi ve becerilerini geliştirmek ve öğrenci başarısını değerlendirmede dikkat etmesi gereken hususları benimsemelerini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar; öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri; öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme ve değerlendirmenin öğrenme sürecine katkısının farkında olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmek amacı ile kullanacağı farklı özellikteki ölçme araçlarını tanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 3 | Dersin ve kazanımın özelliklerine uygun ölçme aracı geliştirir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Geliştirdiği ölçme aracını sınıf içi öğrenmeleri değerlendirme amacı ile doğru bir şekilde kullanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar | Kaynak taraması yapılacak |
| 2 | Eğitim süreci ve ölçme değerlendirme ilişkisi | Kaynak taraması yapılacak |
| 3 | Başarı değerlendirme yaklaşım ve modelleri | Kaynak taraması yapılacak |
| 4 | Ölçme araçlarının temel özellikleri | Kaynak taraması yapılacak |
| 5 | Geleneksel ölçme araçları: Yazılı-sözlü sınavlar, Seçmeli testler | Kaynak taraması yapılacak |
| 6 | Geleneksel ölçme araçları: Duyuşsal ve Psikomotor Ölçme araçları | Kaynak taraması yapılacak |
| 7 | Geleneksel ölçme araçlarının Sorunları ve Sınırlıkları | Kaynak taraması yapılacak |
| 8 | Ara Sınav | Kaynak taraması yapılacak |
| 9 | Modern (Alternatif) ölçme ve değerlendirme anlayışı temel kavram ve prensipleri: Öğrenciyi çok yönlü tanıma ve performans | Kaynak taraması yapılacak |
| 10 | Performans Değerlendirme: Rubrik, Öğrenci ürün dosyası | Kaynak taraması yapılacak |
| 11 | Özdeğerlendirme-Akran Değerlendirmesi, Görüşme, Gözlem | Kaynak taraması yapılacak |
| 12 | Ödev-Proje değerlendirme, Tanılayıcı ağaç, Yapılandırılmış grid, Kelime ilişkilendirme testi | Kaynak taraması yapılacak |
| 13 | Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi: Ölçütler ve çok yönlü karar verme süreçleri, not verme | Kaynak taraması yapılacak |
| 14 | Ortaokul öğretim programında başarı değerlendirme uygulamaları | Öğretim Programlarının İncelenmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Powerpoint slaytları |
| Ders Kaynakları | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme konulu kitaplar ve akademik kaynaklar |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
| 3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
| 4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
| 5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
| 6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | X | |||||
| 7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
| 8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
| 9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
| 10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
| 11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
| 12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
| 13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | X | |||||
| 14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme ve değerlendirmenin öğrenme sürecine katkısının farkında olur. | |||||||||||||||
| 2 | Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmek amacı ile kullanacağı farklı özellikteki ölçme araçlarını tanır. | |||||||||||||||
| 3 | Dersin ve kazanımın özelliklerine uygun ölçme aracı geliştirir. | |||||||||||||||
| 4 | Geliştirdiği ölçme aracını sınıf içi öğrenmeleri değerlendirme amacı ile doğru bir şekilde kullanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 0 |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 25 | 350 |
| Toplam İş Yükü | 350 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 14 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||