| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Günümüz Dünya Sorunları | SBE 002 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı günümüz dünya sorunları ve çözüm yolları konusunda farkındalık oluşturmaktır. |
| Dersin İçeriği | Dünyanın karşı karşıya kaldığı politik, ekonomik, ekolojik ve sosyal sorunlar; açlık, fakirlik, insan hakları, nüfus, ırkçılık, terör, toprak kayması, erozyon, deprem, sel, kuraklık, çığ düşmesi, trafik, gürültü kirliliği, hava kirliliği, su kirliliği, toprak kirliliği, kentleşme, ilaç bağımlılığı vb. sorunların incelenmesi; enerji sorunu ve çözüm önerileri; alternatif görüşler, çevre eğitimi, sosyal bilgiler dersinin bu konudaki yeri ve önemi; sürdürülebilir toplum tartışmaları ve eğitim. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Günümüz dünyasındaki başlıca politik, ekonomik, ekolojik ve sosyal sorunları genel olarak bilir. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | Günümüz dünyasındaki sorunlar konusunda bilinç oluşturmada sosyal bilgiler dersinin yeri ve önemini bilir. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 3 | Günümüz dünya sorunlarında sürdürülebilirlik kavramının önemini bilir. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nüfus, fakirlik ve açlık sorunları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 2 | İnsan hakları, ırkçılık ve terör sorunları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 3 | Toprak kayması, erozyon ve sel sorunları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 4 | Deprem, çığ düşmesi ve kuraklık sorunları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 5 | Kentleşme ve trafik sorunları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 6 | Gürültü kirliliği ve hava kirliliği sorunları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Su kirliliği ve toprak kirliliği sorunları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 9 | İlaç, uyuşturucu ve teknoloji bağımlılığı sorunları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 10 | Enerji sorunu | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 11 | Günümüz dünyasındaki sorunların çözümünde çevre eğitiminin önemi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 12 | Günümüz dünyasındaki sorunlar konusunda bilinç oluşturmada sosyal bilgiler dersinin yeri ve önemi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 13 | Sürdürülebilir toplum tartışmaları ve eğitim | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 14 | Sürdürülebilir toplum tartışmaları ve eğitim | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | * Özey, R., Günümüz Dünya Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2001. * Özey, R., Günümüz Dünya Sorunları. Aktif Yayınevi, 4.bası, İstanbul, 2008. (E Kitap) * Yazıcı, H. ve Arıbaş, K. (Editörler), Günümüz Dünya Sorunları, Pegem Akademi Yayın. 2015. * Akengin, H. (Editör), Günümüz Dünya Sorunları, Pegem Akademi Yayın. 2018. * Uslu, İ., Çevre Sorunları: Kainat Tasarımındaki Değişimden Ekolojik Felaketlere. İnsan Yayınları, İstanbul, 1995. * Çepel, N., Ekolojik Sorunlar Ve Çözümleri. 3. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2008. * Özey, R., Çevre Sorunları, Gen. 3. bs., Aktif Yayınları, İstanbul, 2009. * Erer, S., Coğrafi Ekolojide Çevre Sorunları Bozulma (Degradasyon) Aşamaları Ve Önlemler. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İstanbul, 1992. * Ertuğ, C., Yeşilden Griye Adım Adım Türkiye: Türkiye’deki İlk Çevre Kirlenme Haritası Ve Ekolojik Denge Bozukluğu Raporu. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2001. * Keleş, R., 100 Soruda Türkiye’de Kentleşme, Konut ve Gecekondu. Cem Yayınevi, İstanbul, 2014. * Şahin, C. ; Sipahioğlu, Ş., Doğal Afetler Ve Türkiye. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2007. * Güney, E., Çevre Ve İnsan: Toplum Doğa İlişkileri. 2.bs., Çantay Kitabevi, İstanbul, 2003. * Güney, E., Genel Çevre Bozulması. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2002. * Güney, E., Genel Ortam Kirlenmesi. Palme Yayıncılık, Ankara, 2008. * Güney, E., Türkiye Çevre Sorunları. Atlas, İstanbul, 2004. * Güney, E., Türkiye Çevre Sorunları: Doğal Ve Kültürel Ortam Bozulması. 2.bs., Çantay Kitabevi, İstanbul, 2002. * Ozey, R., Günümüz Dünya Sorunları. 4. bs., Aktif Yayınevi, İstanbul, 2008. * Muslu, Y., Ekoloji ve Çevre Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2000. * Çepel, N., Doğa-Çevre-Ekoloji Ve İnsanlığın Ekolojik Sorunları. Altın Yayınları, İstanbul, 1992. * Çepel, N., Çevre Koruma Ve Ekoloji Terimleri Sözlüğü: Türkçe -Almanca- İngilizce. Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı, İstanbul, 1995. *Oktay, Ş., Ekolojik Kentleşme ve Çevre Koruma. Lazer Ofset, Ankara, 2005. *Aydoğdu, M., Gezer, K. (Editör),Çevre Bilimi, Anı yayıncılık, Ankara,2006 * Bozkurt, O.(Editör), Çevre Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara,2008. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
| 4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
| 5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
| 6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
| 7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
| 8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
| 9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
| 10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
| 11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
| 12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| 13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
| 14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Günümüz dünyasındaki başlıca politik, ekonomik, ekolojik ve sosyal sorunları genel olarak bilir. | 4 | ||||||||||||||
| 2 | Günümüz dünyasındaki sorunlar konusunda bilinç oluşturmada sosyal bilgiler dersinin yeri ve önemini bilir. | 4 | ||||||||||||||
| 3 | Günümüz dünya sorunlarında sürdürülebilirlik kavramının önemini bilir. | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
| 1. Final | 45 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 98 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||