| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Vatandaşlık Bilgisi | SBE 206 | 4 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İnsan hakları, demokrasi ve vatandaşlığa ilişkin temel bilgileri kazandırma |
| Dersin İçeriği | İnsan hakları ve demokrasinin tarihsel gelişimi ve güncel durumu, Türk anayasa tarihi, TC'nin devlet ve idari yapısı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İnsan hakları kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Temel insan hakları, ve insan hakları ile ilgili uluslararası belgeler, kuruluşları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | İnsan haklarının güncel ve toplumsal alanlarına ilişkin değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Demokrasi kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Demokrasi kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Türkiye Cumhuriyeti'nin devlet ve idari yapısını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bir Konu Alanı Olarak Vatandaşlık Bilgisi | |
| 2 | İnsan ve Toplum, Toplum Hayatını Düzenleyen Kurallar | |
| 3 | İnsan Hakları ve Demokrasinin Felsefi ve Toplumsal Temelleri | |
| 4 | Temel İnsan Hakları | |
| 5 | Temel İnsan Özgürlükleri | |
| 6 | Demokrasi kavramı ve tarihçesi | |
| 7 | Aile ve okulda demokrasi | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Devlet ve devlet şekilleri | |
| 10 | Türk Anayasa tarihi | |
| 11 | Türkiye Cumhuriyeti'nin idari yapısı | |
| 12 | Yasama, Yürütme, Yargı | |
| 13 | Vatandaşın Toplumsal Yaşama Katılımı | |
| 14 | Vatandaşlık Eğitimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1]Töre-Temiz,E. (2005). Vatandaşlık Bilgisi. İstanbul: Lisans yayıncılık. 9 Karaman-Kepenekçi, Y(2014)Eğitimciler için İnsan Hakları ve Vatandaşlık. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
| 3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
| 4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
| 5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
| 6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
| 7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
| 8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
| 9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
| 10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
| 11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
| 12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| 13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
| 14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
| 15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İnsan hakları kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Temel insan hakları, ve insan hakları ile ilgili uluslararası belgeler, kuruluşları açıklar | |||||||||||||||
| 3 | İnsan haklarının güncel ve toplumsal alanlarına ilişkin değerlendirme yapar. | |||||||||||||||
| 4 | Demokrasi kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar. | |||||||||||||||
| 5 | Demokrasi kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar. | |||||||||||||||
| 6 | Türkiye Cumhuriyeti'nin devlet ve idari yapısını açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 32 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 16 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 84 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||