| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türkiye'nin Fiziki Coğrafyası | SBE 203 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı Türkiye’nin fiziki coğrafya özelliklerinin genel olarak kavratılmasıdır. |
| Dersin İçeriği | Türkiye’nin yeri ve konumu; Türkiye’de yer şekilleri; Türkiye’nin iklimi, toprakları, hidrografyası, bitki coğrafyası ve hayvan coğrafyası; Türkiye’de çevre sorunları; Türkiye’de afetler; iklim değişmeleri. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye’nin genel jeolojik ve jeomorfolojik özelliklerini ve yüzey şekillerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | Türkiye’nin iklim özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 3 | Türkiye’nin toprak özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 4 | Türkiye’nin hidrografik özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 5 | Türkiye’nin doğal bitki ve hayvan topluluklarının özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 6 | Türkiye’de çevre sorunlarını ve doğal afetleri genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türkiye’ nin yeri ve konumu. Türkiye’nin genel jeolojik ve jeomorfolojik özellikleri. Türkiye'de dağların ve platoların genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 2 | Türkiye'de ovaların, havzaların ve karstik şekillerin genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 3 | Türkiye'de buzul şekillerinin genel özellikleri. Türkiye’de Karadeniz ve Marmara Denizi ve kıyılarının genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 4 | Türkiye’de Ege Denizi ve Akdeniz ve kıyılarının genel özellikleri. Türkiye'de iklimlerin genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 5 | Türkiye'de iklimlerin genel özellikleri. Türkiye'de doğal afetlerin genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 6 | Türkiye'de doğal afetlerin genel özellikleri.Türkiye’ de vejetasyonun genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 7 | ARA SINAV | |
| 8 | Türkiye’ de vejetasyonun genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 9 | Türkiye’ de vejetasyonun genel özellikleri.Türkiye’ de toprakların genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 10 | Türkiye’ de toprakların genel özellikleri. Türkiye’ de akarsuların genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 11 | Türkiye’ de akarsuların genel özellikleri. Türkiye’ de göllerin genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 12 | Türkiye’ de göllerin genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 13 | Türkiye’ de yer altı sularının genel özellikleri. Türkiye’ de doğal hayvan topluluklarının genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 14 | Türkiye’de çevre sorunlarının genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | *Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2016. *Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2011. *Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2004. *Hayır Kanat, M. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic.Ltd, Şti., Ankara, 2016. *Çoban, A. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2017. *Sever, R. (Editör), Afetler ve Afet Yönetimi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2019. *Şahin, C. ve Sipahioğlu, Ş., Doğal Afetler ve Türkiye. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2007. *Ersoy, Ş., 2015 Yılının Doğa Kaynaklı Afetleri “Dünya ve Türkiye” /TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları, 2016, https://www.jmo.org.tr/resimler/ekler/cb5590ed725b536_ek.pdf. * Ergünay, O., Türkiye’nin Afet Profili, TMMOB Afet Sempozyumu, http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3885.pdf. *Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, https://www.afad.gov.tr/ *Çoban, A. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2006. *Şahin, C. ve Doğanay, H., Türkiye Coğrafyası: (Fiziki, Beseri, Ekonomik, Jeopolitik). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2003. *Özey, R., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği. 2.bs., Aktif Yayınevi, İstanbul, 2010. *Özey, R., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği. , 1.Baskı, Aktif Yayınevi, İstanbul, 2002. (E kitap) *Şahin, C., Doğanay, H. ve Özcan, N.A., Türkiye Coğrafyası : (Fiziki, Beşeri, Ekonomik, Jeopolitik). Gelş. 4. bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006. *Yazıcı, H.ve Koca, N. (Editörler), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. 4.baskı, Pegem Akademi, Ankara, 2014. *Şahin, C., Türkiye Fiziki Coğrafyası. Genşl. 4. Bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006. *Atalay, İ., Açıklamalı Türkçe-İngilizce Doğa Bilimleri Sözlüğü. Coğrafya-Ekoloji-Ekosistem. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2004. *Atalay, İ., Toprak Coğrafyası. Genişletilmiş 2.Baskı, Ege Üniversitesi Edebiyat Fak. Yay.,No:8, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova, İzmir, 1989. *Öngör, S., Coğrafya Terimleri Sözlüğü. Birinci Basılış. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1975. *Atalay, İ., Uygulamalı Klimatoloji. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2010. *Atalay, İ., Ekosistem Ekolojisi ve Coğrafyası. Cilt I, Cilt II. Çevre ve Orman Bakanlığı Yayınları, No.327, META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2008. *Atalay, İ., Türkiye Jeomorfolojisine Giriş. 2.baskı, Ege Üniv. Edebiyat Fak. Yay., İzmir, 1987. *Atalay, İ., Türkiye Vejetasyon Coğrafyası. Ege Üniv. Basımevi, Bornova, İzmir, 1994. *Koçman, A., Türkiye İklimi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi yay. No:72, İzmir, 1993. *Atalay, İ., Türkiye İklim Atlası. İnkilap Kitapevi, İstanbul, 2011. *Atalay, İ. ve Efe, R., Türkiye Biyocoğrafyası. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2015. *Dönmez, Y., Trakya’nın Bitki Coğrafyası. Gen.2.bs., İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1990. *Atalay, İ.ve Mortan, K., Resimli ve Haritalı Türkiye Bölgesel Coğrafyası. Genşl.4. bs., İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2007. *Saraçoğlu, H., Akdeniz Bölgesi. MEB Yayını, İstanbul, 1989. *Saya, Ö.ve Güney, E., Türkiye Bitki Coğrafyası. 2.bs., Nobel, Ankara, 2014. *Güngördü, M., Marmara Bölgesi’nin Bitki Coğrafyası . İstanbul Üniversitesi yayın no : 4176. Edebiyat Fakültesi yayın no: 3416, İstanbul, 1999. *Atalay, İ., Türkiye'nin Ekolojik Bölgeleri. 1.bs., Orman Bakanlığı, Ankara, 2002. *Güney, E., Türkiye Hidrocoğrafyası: Yeraltı Suları, Kaynaklar, Maden Suları, Akarsular, Göller, Sulak Alanlar: Coğrafi Özellikleri, Ekonomik Değerleri, Ekolojik Sorunları. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2004. *Darkot, B., Ege Bölgesi Coğrafyası. 3. bs., İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1995. *Darkot, B. ve Tuncel, M., Marmara Bölgesi Coğrafyası. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1981 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
| 4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
| 5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
| 6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
| 7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
| 8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
| 9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
| 10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
| 11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
| 12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| 13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
| 14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
| 15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye’nin genel jeolojik ve jeomorfolojik özelliklerini ve yüzey şekillerini genel olarak bilir. | 5 | ||||||||||||||
| 2 | Türkiye’nin iklim özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | 1 | 2 | ||||||||||||
| 3 | Türkiye’nin toprak özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | 2 | |||||||||||||
| 4 | Türkiye’nin hidrografik özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | 2 | |||||||||||||
| 5 | Türkiye’nin doğal bitki ve hayvan topluluklarının özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | 2 | |||||||||||||
| 6 | Türkiye’de çevre sorunlarını ve doğal afetleri genel olarak bilir. | 5 | 2 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
| 1. Final | 45 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 11 | 11 |
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||