| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi | EBB 305 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET EMİN USTA |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI, Prof.Dr. MEHMET EMİN USTA, Doç.Dr. MUHAMMET BAKİ MİNAZ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Filiz Bacaksız |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Yönetim biliminin sunduğu temel yaklaşımları ve bakış açılarını kullanarak bir eğitim sistemi içinde sistemin işleyişini analiz edebilme, Dünya'da ve Türkiye'de eğitim ve okul yönetiminde benimsenmiş çağdaş yaklaşım ve stratejileri kavrayabilme. |
| Dersin İçeriği | Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi; yönetim bilimi kuramları; yönetim modelleri; yönetim süreçleri; eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri; çağdaş eğitim sistemleri; Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı; yerinden yönetim; öğretim liderliği; okul yönetiminde psikolojik boyut; etkili okul ve okul geliştirme; eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking,akreditasyon uygulamaları, Türk eğitim sisteminin sorunları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar. | Problem Çözme, | |
| 3 | Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar. | Problem Çözme, Mikro Öğretim, | |
| 6 | Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar. | Mikro Öğretim, Proje, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi | |
| 2 | Yönetim bilimi kuramlar | |
| 3 | Yönetim modelleri ve yönetim süreçleri | |
| 4 | Eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri | |
| 5 | İngiltere, Fransa, Almanya, Finlandiya ve ABD eğitim sistemleri | |
| 6 | Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı ve işleyişi | |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Türk eğitim sisteminin yasal ve siyasal ve ekonomik belirleyicileri | |
| 9 | Sayılarla Türk eğitim sistemi ve sorunları; Türk eğitim sisteminde nitelik sorunları | |
| 10 | OECD ve The World Bank eğitim raporlarından dünyaya bakış | |
| 11 | Etkili okul ve okul geliştirme | |
| 12 | Yerinden yönetim ve öğretim liderliği | |
| 13 | Eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking, akreditasyon uygulamaları | |
| 14 | Okul yönetiminde psikolojik boyut ve yönetici-öğretmen ilişkileri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Pegem Yayıncılık Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Anı Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
| 3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
| 4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
| 5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
| 6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | X | |||||
| 7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
| 8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
| 9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
| 10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
| 11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
| 12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
| 13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | X | |||||
| 14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | |||||||||||||||
| 2 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular. | |||||||||||||||
| 4 | Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir. | |||||||||||||||
| 5 | Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||
| 6 | Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır. | |||||||||||||||
| 7 | Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir. | |||||||||||||||
| 8 | Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 76 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||