| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | EBB 303 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi LEVENT ERTUNA |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK, Dr.Öğr.Üyesi LEVENT ERTUNA, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Duygu GENÇASLAN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir. |
| Dersin İçeriği | Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar; Ölçmede hata; Korelasyon; Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler: güvenirlik ve geçerlik; Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemleri; Test geliştirme süreci ve madde analizi; Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler; Standart puanlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 8 | Test planını hazırlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır | Anlatım, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 2 | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 3 | Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 4 | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 5 | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 6 | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 7 | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 8 | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 9 | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 10 | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 11 | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 12 | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 13 | Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 14 | Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | ||||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
| 4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
| 5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
| 6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
| 7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
| 8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
| 9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
| 10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
| 11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
| 12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| 13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
| 14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
| 15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | |||||||||||||||
| 2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | |||||||||||||||
| 3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | |||||||||||||||
| 4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | |||||||||||||||
| 5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | |||||||||||||||
| 6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||
| 7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | |||||||||||||||
| 8 | Test planını hazırlar. | |||||||||||||||
| 9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | |||||||||||||||
| 10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | |||||||||||||||
| 11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 3. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 76 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||