| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yaratıcı Yazma | TRE 012 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SAFA EROĞLU |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. SAFA EROĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | 1. Dilin gücünü ve metin türlerinin karakteristik özelliklerini fark etme, 2. Düşüncelerin ve bilgilerin doğru bir şekilde kağıda aktarılma sürecini anlama, 3. Süreç temelli yazı yaklaşımının basamaklarını fark etme, 4. Farklı metin türlerine ilişkin yazma uygulamaları yapma, 5. Yazınsal anlatının ögelerini kavrama (konu, tema, dil, ileti) 6. Kurmaca metnin unsurlarını (olay örgüsü, zaman, mekan, kişiler, çatışma) kavrama ve yapılandırma 7. Metin türlerine uygun anlatım tekniklerini kullanma, 8. Yazma tekniklerini etkinliklerle zenginleştirme 9. Farklı yaratıcı yazma tekniklerini uygulama,
10. Metin türüne bağlı değerlendirme ölçütlerini tartışma.
|
| Dersin İçeriği | Yaratıcı yazma teknikleri kapsamında; çeşitli yöntem ve teknikler aracılığıyla, hayal gücünü kullanarak yazma kaygısı, korkusu ve yazmaya başlama konusundaki ön yargılar giderilerek duygu ve düşünceleri farklı türler aracılığıyla ifade etme biçimleri aktarılacaktır. Öğrenciler yazma öncesi, süreci ve sonrasında yazılı anlatım değerlendirme ölçütleri ile yaratıcı yazmaya ilişkin bilgi sahibi olacaklardır. Öğrenciler çeşitli kurgusal metinleri yapısal unsurları açısından inceleyerek kurgusal bir metin yazmaya çalışmaları yapacaklardır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yazının değeri ve işlevini fark eder. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Çeşitli yazma teknikleri aracılığıyla metin oluşturur. | Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Farklı metin türlerini ölçütler doğrultusunda değerlendirir. | Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | • Gülsoy, M. (2013). Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık. İstanbul: Can Yayınları. • Temizkan, M. (2014). Yaratıcı Yazma Süreci. Ankara: Pegem Akademi. • Bayram, Y. (2009). Kuramdan Uygulamaya Yazma Yöntemleri. İstanbul: Kriter Yay. • Bolat, S. (2003). Öykü Yazma Teknikleri Yaratıcı Yazma Dersleri. İstanbul: Papirüs Yayınları. • Bolat, S. (2005). Öykü Yazma Teknikleri. İstanbul: Varlık Yayınları. • Özdemir, E. Binyazar, A. (1998). Yazma Öğretimi Yazma Sanatı. İstanbul: Papirüs Yayınları. • Gündüz, O., Şimşek, T. (2012). Uygulamalı Yazma Eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. • İpşiroğlu, Z. (2006). Yaratıcı Yazma. İstanbul: Morpa. • Koçak, G. (2013). Yaratıcı Yazmanın Hazzı. İstanbul: Alfa Yay. • May, S. (2011). Yaratıcı Yazarlık. İstanbul: Optimist Yayım.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | ||||||
| 2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | ||||||
| 3 | Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi) | ||||||
| 4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) | ||||||
| 5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | ||||||
| 6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
| 7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
| 8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
| 9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | ||||||
| 11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür) | X | |||||
| 12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
| 13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | ||||||
| 14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | X | |||||
| 15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
| 16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yazının değeri ve işlevini fark eder. | ||||||||||||||||
| 2 | Çeşitli yazma teknikleri aracılığıyla metin oluşturur. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||
| 3 | Farklı metin türlerini ölçütler doğrultusunda değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|