Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Eğitimi SNE 100 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞİRİN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı sınıf öğretmeni adaylarını çevreye daha duyarlı hale getirmek, ekolojik kavramları öğrenmelerini sağlamak, çevre problemlerini daha yakından tanıtmak ve çevre okuryazarı birey olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Temel ekolojik kavram ve ilkeler, ekosistemler, besin zincirleri, besin ağı, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, enerji akışı, maddenin dolaşımı, nüfus artışı, ekolojik etki, erozyon, toprak ve su kaynakları, çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar; ilkokul programlarında çevre eğitimi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel ekolojik kavram ve ilkeleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmaları karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Çevre problemlerinin bireysel çözümlerini günlük hayatında kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Çevre sorunlarının sebepleri ve etkileri (sonuçları) arasındaki ilişkileri analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 İnsanların ekosistemler ve doğa üzerindeki etkilerini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap,
6 Çevre sorunlarına yeni çözüm önerileri geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Çevre eğiti ve felsefesi kapsamında yaşadığı dünyaya bakış açısı kazanır. Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel ekolojik kavram ve ilkeler
2 Karasal ve Sucul Ekosistemler
3 Besin zincirleri, besin ağı, habitat, rekabet, ortak yaşam ve karşılıklı yaşama
4 Enerji akışı, maddenin dolaşımı
5 Ekolojik etki
6 Toprak kaynakları
7 Ara sınav
8 Su kaynakları
9 Güncel Çevre Sorunları
10 Çevre etiği
11 Çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar
12 Çevre ile ilgili kurum ve kuruluşlar
13 Çevre ile ilgili politikalar, sözleşmeler
14 İlkokul programlarında çevre eğitimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çevre Bilimi, Yıldız, Kazım; Sipahioğlu, Şengül; Yıldız, Mehmet Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2009,

Çevre Eğitimi: Türkiye Çevre Vakfı Yayını, ,Ankara,2007.

Çevre Bilimi ve Eğitimi., Yıldız, Kazım; Sipahioğlu, Şengül; Yıldız, Mehmet Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2008.

Kınacı, M.K. ve Durmuş, E. (2025). Çevre Eğitimi: Sürdürülebilir Bir Gelecek İçin. Ankara: Pegem Akademi.
Bozkurt, O. (2024). Çevre Eğitimi. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Koşer, G. ve - Kaşot, N. (2022). Öğretmen ve Yönetici Bağlamında Çevre Eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap.
Tokcan, H. ve Topkaya, Y. (2021). Çevre Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
Sever, R. ve Yalçınkaya, E. (2018). Çevre Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Temel ekolojik kavram ve ilkeleri tanımlar. 0 4 0 0 4 5 1 0 4 1 4 0 2 0 0
2 Dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmaları karşılaştırır. 0 0 0 0 3 2 1 0 4 0 4 0 4 0 0
3 Çevre problemlerinin bireysel çözümlerini günlük hayatında kullanır. 0 4 3 0 4 4 0 0 2 0 3 1 4 0 0
4 Çevre sorunlarının sebepleri ve etkileri (sonuçları) arasındaki ilişkileri analiz eder. 0 3 0 3 3 0 0 0 2 0 2 2 4 0 0
5 İnsanların ekosistemler ve doğa üzerindeki etkilerini değerlendirir. 0 4 0 0 0 4 0 0 4 0 3 0 4 0 0
6 Çevre sorunlarına yeni çözüm önerileri geliştirir. 0 0 0 0 0 0 1 0 2 0 1 2 4 0 0
7 Çevre eğiti ve felsefesi kapsamında yaşadığı dünyaya bakış açısı kazanır. 0 3 0 0 0 0 1 0 3 3 4 0 5 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 6 8 48
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 89
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,56
dersAKTSKredisi 4