| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ortaçağ Tarihinin Sorunları ve Öğretimi | TRE 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAŞİM ŞAHİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ortaçağ Tarihinin Sorunlarını tespit etme, Öğretim yöntemleri ve çıktıları üzerine düşünüp analizler ortaya koyma. |
| Dersin İçeriği | Ortaçağ İslam Dünyasında Tarih Yazımı, Kaynaklar ve Araştırmalar, Araştırma Yöntemleri ve Yeni Yaklaşımlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konular | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 2 | Ortaçağ Türk Tarihinin İslam Öncesi Kaynakları, Sözlü Kültür, Abideler | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 3 | Türklerin İslamlaşma Süresi ve bu döneme dair geliştirilen anlatılar | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 4 | İbn Fadlan ve Seyahatnamesinin Türk Sosyal Hayatındaki Yeri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 5 | İslam Dönemi Türk Tarihinin Yazılı Kaynakları (11.-12. Yüzyıl) | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 6 | Ortaçağ İslam Dünyasında Tarih ve Anlatı Geleneği (Eyyâm-ı Arab Günleri) | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 7 | Sözlü ve Yazılı Kültürün İslam Tarih Yazımına Etkisi (Türk-Arap Geleneklerinin Mukayesesi) | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 8 | Emeviler Dönemi Tarih Yazıcılığı | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 9 | Abbasiler Dönemi Tarih Yazıcılığı | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 10 | Ara Sınav | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 11 | Selçuklu Dönemi Tarih Yazıcılığı | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 12 | 10.-13. Asırlarda Kurulan Türk Devletlerinde Tarih Yazıcılığı (Gazneliler, Karahanlılar, Eyyubiler, Memlukler, Tulunoğulları, Fatımiler) | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 13 | İbn Haldunun Ortaçağ Tarih Yazıcılığındaki Yeri ve Önemi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 14 | Ortaçağ Tarihçiliğinde Tasavvuf Kaynaklarının Yeri ve Önemi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | .Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul: IRCICA Yayını, 1998. 2. İbn Haldun, Mukaddime, haz.: Süleyman Uludağ, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. 3. İbn Fadlan, Seyahatname, haz.: Ramazan Şeşen, İstanbul: Yeditepe Kitabevi, 2007. 4. Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, haz.: Reşit Rahmeti Arat, Ankara: TTK Basımevi. 5. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi, çev.: Murteza Bedir, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2004. |
| Ders Kaynakları | Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul: Ebderun Kitabevi, 1985. 7. Osman Aydınlı, Osmanlıdan Cumhuriyete İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Ankara 2008. 8. M. Şemseddin Günaltay, İslam Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991. 9. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001. 10. Elias Canetti, Kitle ve İktidar, terc.: Gülşat Aygen, 4. Baskı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010. |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||