Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Akademik Okuma ve Yazma TEG 531 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NAHİDE İREM AZİZOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Akademik yazı türlerini ve bölümlerini tanıyarak akademik yazı oluşturma yetkinliğine sahip olmak. 

Dersin İçeriği

Akademik yazıların bölümleri (özet, başlık, anahtar kelimeler, giriş, problem durumu yazımı, hipotez yazımı, amaç ve önem yazma, bulgular bölümü oluşturma, sonuç, tartışma ve öneriler bölümlerinin incelenmesi ve örnekler üzerinden uygulamalar yapılması)

Akademik yazılarda uyulması gereken etik kurallar

Akademik yazılarda kaynakça oluşturma

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Akademik yazıların bölümlerini ve yazım kurallarını bilir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Akademik yazıları değerlendirir. Proje, Performans Değerlendirme,
3 Akademik yazılarda uyulması gereken etik kuralları bilir. Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Akademik okuma ve yazma tanımı
2 Akademik yazı türleri
3 Akademik yazıların özellikleri
4 Akademik yazıların bölümleri (giriş bölümü)
5 Akademik yazıların bölümleri (amaç, problem durumu, hipotez)
6 Akademik yazıların bölümleri (yöntem bölümü)
7 Akademik yazıların bölümleri (bulgular bölümü)
8 Akademik yazıların bölümleri (sonuç bölümü)
9 Akademik yazıların bölümleri (tartışma ve öneriler bölümü)
10 Akademik yazılarda başlık oluşturma, özet ve anahtar kelime yazma
11 Akademik yazılara erişim (Yök Tez-proquest-ebsco-eric, SAÜ kütüphane üzerinden tarama yapma ve kaynak bulma)
12 Kaynakça oluşturma-APA kuralları
13 Bilimsel yazılarda etik kurallar
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

       Akademik yazma: Bilimsel metin oluşturma sürecine genel bir bakış, Gökhan Çetinkaya- Özlem Yolcusoy- Hatice Altun Alkan, 2021.

   Türk dili 2: Akademik yazma eğitimi- Mehmet Nuri Kardaş-Raşit Koç, 2021.

3.     Akademik yazma uluslararası öğrenciler için, Stephen Bailey, 2020.

4.     Akademik yazma, Mustafa Onur Kan, 2017.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar.
2 Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar.
3 Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder.
4 Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir.
5 Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar.
6 Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır.
7 Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır.
8 Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar.
9 Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar.
10 Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir.
11 Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular.
12 Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar.
13 Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar.
14 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir.
15 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir.
16 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir.
17 Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Akademik yazıların bölümlerini ve yazım kurallarını bilir.
2 Akademik yazıları değerlendirir.
3 Akademik yazılarda uyulması gereken etik kuralları bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Performans Görevi (Uygulama) 15 3 45
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6