| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türkçe Öğretiminde Şiir Bilgisi Dersleri | TEG 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Türkçe Eğitiminde şiirin ve şiir bilgisinin önemini kavratmak. Aristoteles’ten günümüze “poetika” konusunda iler, sürülen görüşleri öğretmek. Ayrıca son dönemin üç önemli poetikası üzerinde durarak bunların şiirler üzerinden uygulamasını yapmak. |
| Dersin İçeriği | Poetika konusu Aristo’dan bu yana bilinen ve incelenen bir konu olmasına rağmen Türk Edebiyatında nasıl bir gelişme göstermiştir? Eski edebiyatımızda neden batılı anlamda poetikalara rastlanmamaktadır? Bizde Tanzimatla birlikte başlayan şiir üzerindeki düşünceler nasıl gelişmiştir? Türkçe Eğitiminde Şiir Bilgisi derslerinde, yukarıdaki soruların cevapları ile birlikte bu ortak konuların bizim şairlerimiz tarafından nasıl değerlendirildiği karşılaştırmalı bir şekilde işlenecektir. Bunun yanında Cumhuriyet Devrinin üç önemli Poetikası üzerinde durulacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Aristoteles’in Poetikasını öğrenir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, | |
| 2 | Divan Şiirinde poetika gerçeğini görür | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 3 | Yeni Türk Şiirini Poetik açıdan değerlendirir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 4 | Son dönem poetikalarını öğrenir ve karşılaştırır | Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | ) Poetikaları metin üzerinde uygular | Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | ) Cumhuriyet Dönemi ve önceki poetikaları karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriği ve kaynak eserlerin tanıtımı | Kaynaklar temin edilecek |
| 2 | Poetika nedir? Aristoteles’nun Poetikası, Şiir sanatının özü sorunu. | |
| 3 | Andülhak Hamit, Makber Mukaddimesi, Tevfik Fikret ve Cenab’ın şiir görüşleri | |
| 4 | ORHAN VELİ VE GARİP ÖNSÖZÜ, Pozitivist fakat Negatif Bir Poetika. | |
| 5 | Şiir Dili, Şiir Kime Hitap Edecektir, Resimle Müzik Arasında Şiir | |
| 6 | Sürrealizm Karşısında, Şiirde Bütünlük | |
| 7 | Ahmet Haşim’in ve Poetikasının Karşısında | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | AHMET HAŞİM VE PİYALE ÖNSÖZÜ,Tenkitçi Karşısında A.Haşim | |
| 10 | Şiir, Şu Bilinmeyen, Ruhun Sesi, Şiirde Mânâ, Resullerin Sözü Gibi | |
| 11 | Yahya Kemâl, Şiirde Otuz Senem | |
| 12 | NECİP FAZIL ve POETİKASI Şiir Üzerine | |
| 13 | Mahkemelerde ve Akademyada Şairler Sorgulanıyor Tarifler, Şiirin İç Piramidi, | |
| 14 | AHMET HAMDİ TANPINAR, İSMET ÖZEL VE ŞİİR |
| Kaynaklar | ||
|---|---|---|
| Ders Notu |
|
|
| Ders Kaynakları | Aritoteles, Poetika, Remzi Kitabevi, On Üçüncü Baskı, Ocak 2006 Hakan SAZYEK, Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi, Ank.,1996 İş Bankası Kültür Yay. Hasan EREN, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, Ankara 1999 Cem DİLÇİN, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK, Ankara 2000 Yahya Kemal BEYATLI, Edebiyata Dair, İst.Fetih Cem. İst.1984 İsmet ÖZEL, Şiir Okuma Klavuzu, Şule Yay. İst.2002 |
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar. | ||||||
| 2 | Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar. | ||||||
| 3 | Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder. | ||||||
| 4 | Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir. | ||||||
| 5 | Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar. | ||||||
| 6 | Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır. | ||||||
| 7 | Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır. | ||||||
| 8 | Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar. | ||||||
| 9 | Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar. | ||||||
| 10 | Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir. | ||||||
| 11 | Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular. | ||||||
| 12 | Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar. | ||||||
| 13 | Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar. | ||||||
| 14 | Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir. | ||||||
| 15 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir. | ||||||
| 16 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir. | ||||||
| 17 | Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Aristoteles’in Poetikasını öğrenir. | |||||||||||||||||
| 2 | Divan Şiirinde poetika gerçeğini görür | |||||||||||||||||
| 3 | Yeni Türk Şiirini Poetik açıdan değerlendirir | |||||||||||||||||
| 4 | Son dönem poetikalarını öğrenir ve karşılaştırır | |||||||||||||||||
| 5 | ) Poetikaları metin üzerinde uygular | |||||||||||||||||
| 6 | ) Cumhuriyet Dönemi ve önceki poetikaları karşılaştırır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 20 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 21 | 21 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 298 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||