Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi TEG 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yabancı dilin, özelde Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin kuramsal ve uygulamalı olarak öğrencilere aktarılmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Yabancı dil kavramı, yabancı dil öğretimiyle ilgili kuramlar, yaklaşımlar, yöntem ve teknikler, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin tarihçesi, alanyazını, sorunları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1
2
3
4
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yabancı dil kavramı
2 Yabancı dil öğretimiyle ilgili kuramlar
3 Yabancı dil öğretimi yaklaşım, yöntem ve tekniklerini
4 Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin tarihçesi
5 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili alanyazını
6 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili sorunlar
7 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik hazırlanan materyallerin incelenmesi
8 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik hazırlanan materyallerin incelenmesi
9 Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültürel öğelerin aktarımı
10 Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültürel öğelerin aktarımı
11 Tematik bir ünitenin metinleri, görsel ve işitsel materyalleri, alıştırmalarıyla birlikte hazırlanması
12 Tematik bir ünitenin metinleri, görsel ve işitsel materyalleri, alıştırmalarıyla birlikte hazırlanması
13 Tematik bir ünitenin metinleri, görsel ve işitsel materyalleri, alıştırmalarıyla birlikte hazırlanması
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

ALTUN, Mustafa, http://www.dilbilimi.net/adim_adim_turkce_ogreniyorum_giris.htm
ALTUN, Mustafa, http://www.dilbilimi.net/yabanci_dil_olarak_turkcenin_ogretimi_arastirmalari.htm

Ders Kaynakları

AKAY AHMED, Asuman, FİŞEKÇİOĞLU, Aslı (2019), Dil Kullanıcısı Bağlamında Kuramdan Uygulamaya Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 576 s.

ALYILMAZ, Semra, ŞENGÜL, Kübra (2017), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Öğrenme Stratejileri, Kesit Yayınları.

ARTUÇ, Seda (2014), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Şiir Metinlerinden Yararlanma, Nobel Yayın Dağıtım, 175 s.

BAŞKAN, Özcan (2006), Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler, İstanbul, Multilingual Yayınları, 272 s.

BENZER, Ahmet (2020), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde İşlevsel Dil Bilgisi, Pegem Akademi, 192 s.

BİROL, Cem- ÖZBAY, Murat (2013), Yabancılara Türkçe Öğretimi İçin Ölçme ve Değerlendirme Soruları, Pegem Yayınları.

BOYLU, Emrah, İLTAR, Latif (Editörler) (2019), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Politika, Program, Yöntem ve Öğretim, Pegem Akademi, 302 s.

BOYLU, Emrah (2019), Kuramdan Uygulamaya Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi, 200 s.

CEM DEĞER, Ayşe- ÇETİN, Betül- OFLAZ KÖLECİ, Emine (2017), Kuramdan Uygulamaya Yabancılara Türkçe Dilbilgisi Öğretimi, Pegem Akademi Yayınları, 164 s.

DEMİREL, Özcan (2010), Yabancı Dil Öğretimi, Pegem Yayınları, 208 s.

DEMİRCAN, Ömer (1993), Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, İstanbul, Ekin Yayınıcılık, (2002, Der Yayınları, 336 s., 2012, 436 s.).

DEVELİ, Hayati, YILDIZ, Cemal, BALCI, Mustafa, GÜLTEKİN, İbrahim, MELANLIOĞLU, Deniz (2017), Uygulamalı Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi El Kitabı (1-2 Cilt Takım), Kesit Yayınları. (yeni)

ERDEM, İlhan, DOĞAN, Bahar, ALTUNKAYA, Hatice (Editörler) (2019), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Pegem Akademi, 304 s.

DURMUŞ, Mustafa-OKUR, Alpaslan (Editörler) (2018), Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, 2. Baskı, 580 s.

ERDOĞAN, Tolga vd. (2018), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Uygulama Örnekleri, Eğitem Kitap, 208 s.

ERSEN-RASCH, Margarete, ONASI, Erdoğan (2015), Yabancı Dil Olarak Türkçe Dilbilgisi, Papatya Yayıncılık, 418 s.

EXTRA, Guus-YAĞMUR, Kutlay (Editörler) (2013), Dil Zengini Avrupa-Avrupa'da Çokdilli Politika ve Uygulama Eğilimleri, Cambridge University Press-British Council. [Tam metin] (pdf)

FREEMAN, Diane Larsen-ANDERSON, Marti (2014), Dil Öğretim Teknik ve İlkeleri, (Çeviren: Mehrali Calp), Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Yayınları, xxviii+307 s.

GÜZEL, Abdurrahman (2011), İki Dillilik-Almanya Örneği, Öncü Kitap.

GÜZEL, Abdurrahman-BARIN, Erol (2013), Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi, Akçağ Yayınları, 310 s.

HENGİRMEN, Mehmet ( 1996), Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemleri ve TÖMER Yöntemi, Ankara.

KARAGÖL, Efecan (2019), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisi, Pegem Akademi, 186 s.

KARATAY, Halit (Editör) (2019), Akademik Türkçe, Pegem Akademi, 512 s.

KARATAY, Halit (Editör) (2020), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi El Kitabı, Pegem Akademi.

KARDAŞ, Mehmet Nuri (Editör) (2019), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Pegem Akademi, 416 s.

KAYA, Zeki (2006), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Pegem Yayınları [Tam metin] (pdf)

KILIÇ, Uğur- TAKIL, M. Burcu (2017), Oyunlar ve Etkinliklerle Türkçe Öğretimi (A1-A2), YDS Publishing,

KILINÇ, Aziz -ŞAHİN, Abdullah (editörler) (2011), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Pegem Yayınları

NURLU, Muammer (2011), Fransa'da Türkçe Öğretimi, Sarkaç Yayınevi, Ankara.

ÖZDOĞRU, Murat-DİLMAN, Hakan (2014), Anadil Edinimi ve Yabancı Dil Öğrenim Kuramları, Anı Yayıncılık, 96 s.

PİLANCI, Hülya (2019), Açık ve Uzaktan Türkçe Öğrenme Sistemleri İçin Ölçütler, Pegem Akademi, 84 s.

SARIÇOBAN, Arif (Editön), (2015), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Metodolojisi, Anı Yayıncılık, 400 s.

ŞAHİN, Abdullah Şahin (2018), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Pegem, 2. Baskı, 752 s.

ŞAHİN, Yusuf (2018), Yabancı Dilde Ölçme ve Değerlendirme, Pegem, 170 s.

ŞEN, Ülker (Editör) (2019), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Pegem Akademi, 224 s.

ŞİMŞEK, Pınar (2018), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Ana Dil ve Dil Ailesi Etkisi, Pegem Akademi, 278.

TARCAN, Ahmet (2004), Yabancı Dil Öğretim Teknikleri, Nobel Yayın Dağııtm, 94 s.

TÜFEKÇİOĞLU, Burak (2018), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Sözcükler, Pegem Akademi, 130 s.

YAYLI, Derya-BAYYURT, Yasemin (2009), Yabancılara Türkçe Öğretimi, Anı Yayınları, Genişletilmiş 4. Baskı, 260 s.

YILDIRIM, Faruk-TÜFEKÇİOĞLU, Burak (2016), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi-Kuramlar-Yöntemler-Beceriler-Uygulamalar, Pegem Akademi Yayınları.

YILDIZ, Cemal (2012), Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi (Almanya Örneği), Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Ankara, x+298 s.

YİĞİT, Murat (2018), Kültürel Etkileşim Bağlamında Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Hiperlink Yayınları, 150 s.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar.
2 Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar.
3 Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder.
4 Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir.
5 Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar.
6 Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır.
7 Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır.
8 Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar.
9 Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar.
10 Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir.
11 Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular.
12 Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar.
13 Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar.
14 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir.
15 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir.
16 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir.
17 Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1
2
3
4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
dersAKTSKredisi 6