Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçe Öğretimi Kaynakça İncelemeleri TEG 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk diline ve dil becerilerine yönelik eserleri tanıyarak bu eserlerden hareketle Türkçe öğretimi etkinlikleri hazırlayabilmek.

Dersin İçeriği

Türk dilinin önemli eserlerini tanımak,

Dil becerilerini geliştirmek amacıyla yapılacak etkinlikler hazırlamak,

Türk dilinin önemli eserlerini uygun etkinliklerde kullanabilmek. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkçe eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olmak Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkçe öğretimi tanımı, genel bir bakış
2 Türkçe öğretiminin tarihi gelişimine bakış
3 Türkçe Öğretim programlarının genel bir değerlendirilmesi
4 Türkçe Öğretim Programının İncelenmesi
5 Türkçe Öğretim Programına Göre Beceri Alanları
6 Türkçe Öğretim Programından Önceki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi
7 Türkçe Öğretim Programından Önceki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi
8 ARA SINAV
9 Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi
10 Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi
11 Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi
12 Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi
13 Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi
14 Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Murat ÖZBAY- TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÜZERİNE ARAŞTIRMA VE 
İNCELEMELER

Murat Özbay- Türkçe Öğretimi Kaynakçası

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar.
2 Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar.
3 Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder.
4 Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir.
5 Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar.
6 Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır.
7 Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır.
8 Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar.
9 Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar.
10 Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir.
11 Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular.
12 Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar.
13 Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar.
14 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir.
15 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir.
16 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir.
17 Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Türkçe eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olmak
2 Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak.
3 Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek.
4 Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 2 2
Sözlü Sınav 1 8 8
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 315
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 12,6
dersAKTSKredisi 6