| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türkçe Öğretimi Kaynakça İncelemeleri | TEG 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk diline ve dil becerilerine yönelik eserleri tanıyarak bu eserlerden hareketle Türkçe öğretimi etkinlikleri hazırlayabilmek. |
| Dersin İçeriği | Türk dilinin önemli eserlerini tanımak, Dil becerilerini geliştirmek amacıyla yapılacak etkinlikler hazırlamak, Türk dilinin önemli eserlerini uygun etkinliklerde kullanabilmek. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türkçe eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olmak | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak. | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türkçe öğretimi tanımı, genel bir bakış | |
| 2 | Türkçe öğretiminin tarihi gelişimine bakış | |
| 3 | Türkçe Öğretim programlarının genel bir değerlendirilmesi | |
| 4 | Türkçe Öğretim Programının İncelenmesi | |
| 5 | Türkçe Öğretim Programına Göre Beceri Alanları | |
| 6 | Türkçe Öğretim Programından Önceki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi | |
| 7 | Türkçe Öğretim Programından Önceki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi | |
| 10 | Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi | |
| 11 | Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi | |
| 12 | Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi | |
| 13 | Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi | |
| 14 | Türkçe Öğretim Programından Sonraki Kitap Niteliğindeki Kaynakların İncelenmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Murat ÖZBAY- TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÜZERİNE ARAŞTIRMA VE Murat Özbay- Türkçe Öğretimi Kaynakçası |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar. | ||||||
| 2 | Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar. | ||||||
| 3 | Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder. | ||||||
| 4 | Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir. | ||||||
| 5 | Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar. | ||||||
| 6 | Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır. | ||||||
| 7 | Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır. | ||||||
| 8 | Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar. | ||||||
| 9 | Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar. | ||||||
| 10 | Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir. | ||||||
| 11 | Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular. | ||||||
| 12 | Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar. | ||||||
| 13 | Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar. | ||||||
| 14 | Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir. | ||||||
| 15 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir. | ||||||
| 16 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir. | ||||||
| 17 | Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türkçe eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olmak | |||||||||||||||||
| 2 | Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak. | |||||||||||||||||
| 3 | Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek. | |||||||||||||||||
| 4 | Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 315 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||