| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Metinlerle Eğitim Tarihi | TEG 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Biz bu derste, bilinen en eski metinlerden geçen asra kadar metinler üzerinden eğitimin geçirdiği evrimin izlerini sürmeye çalışacağız. Diğer eğitim tarihi derslerinden farklı olan tarafı, haftalık programda da belirtildiğize üzere büyük filozofların başyapıtlarında eğitim, özellikle dil eğitimi ile ilgili bölümlerin dersten önce okunması ve derste müzakere edilrmesi şeklinde gerçeşleştirmeye çalışacağız. Bununla, öğrencilere hem eğitim tarihin bilinen en eski sorunlarından biri olduğu gösterilmiş olacak, hem de belli başlı eğitim felsefeleri metinler üzerinden öğretilmiş olacaktır. |
| Dersin İçeriği | Uzak doğuda eğitim Mezepotomya ve Mısır’da eğitim Antik Yunan ve Roma’da Eğitim Ortaçağ Avrupa’sında eğitim İslam Dünyasında Eğitim Aydınlanma Çağı’nda eğitim Modern Dönem’de eğitim |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Önemli filozofları başlıca eserleriyla tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Eğitimin temel felsefesini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Dinlerin eğitim hakkındaki görüşlerini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Eğitim anlayışlarına göre filozofları tasnif edebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bagavathgita ve Budist Metinler | |
| 2 | Lao-Tse ve Confucius’un Metinleri | |
| 3 | Yahudi geleneğindeki metinler | |
| 4 | Antik Yunan: Plato ve Aristotales metinleri | |
| 5 | Antik Roma: Plutarch, Quintilian | |
| 6 | Hıristiyanlık metinleri | |
| 7 | İslam: Gazali ve İbn Haldun | |
| 8 | Hümanist Devrim: Luther, Erasmus, Monteigne | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Yeni Düşünce Dönemi: Bacon, Descartes ve Galileo | |
| 11 | Modern Eğitim: Comenius, Petty, Locke, Rousseau, | |
| 12 | Ralph Waldo Emerson, Dewey | |
| 13 | Muallim Naci, İsmail Hakkı Baltacıoğlu | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Galileo Gallilei, İki Büyük Dünya Sistemi Hakkında Diyalog, çev. Reşit Aşçıoğlu. 2. bs. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2008. Upanishadlar, çev. Korhan Kaya, İstanbul: Türkiye İş Bankası, 2008. Desiderius Erasmus, Bir Hıristiyan Prensin Eğitimi, çev. Tufan Göbekçin, Ankara: Öteki Yayınevi, 2000. John Dewey, Demokrasi ve Eğitim: Eğitim Felsefesine Giriş, trc. Tahsin Yılmaz. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1996. Bagavatgita : Rabbin Ezgisi, çev. Yavuz Keskin. İstanbul: Ruh ve Madde Yayınları, 1995. Kitab-ı Mukaddes: Eski ve Yeni Ahit : Tevrat ve İncil. İstanbul: Kitabı Mukaddes, 1985. Aristo, Politika, trc. Mete Tunçay, 2. bs., İstanbul: Remzi Kitabevi, 1983. İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yayınları, 1983. Russell, Bertrand, Batı Felsefesi Tarihi : İlkçağ- Ortaçağ- Yeniçağ, çev. Muammer Sencer . 3. bs. İstanbul: Say , 1983. Eflatun, Devlet, trc. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, 5. bs., İstanbul: Remzi Kitabevi, 1975. Plutarch, Plutarch: lives of the noble Romans, a selection edited by Edmund Fuller; translated by John Dryden; and revised by Arthur Hugh Clough . 3rd ed. New York: Dell Publishing Co., 1972. Konfüçyus, Konuşmalar, çev. Muhaddere Nabi Özerdim. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 1963. Martin Luther: Selections From His Writings, haz. John Dillenberger, New York: Anchor Books, 1961. Ebu Hamid Huccetülislam Muhammed b. Muhammed Gazzali, Ey oğul = Eyyuha´l-veled, trc. Lütfü Doğan, 2. bs. Ankara: İrşad Neşriyatı, 1960. Rene Descartes, Aklın idaresi için kurallar, çev. Mehmet Karasan. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 1945. İsmail Hakkı. İçtimai mektep nazariyesi ve prensipleri, İstanbul: Sühulet Kütüphanesi, 1932. Muallim Naci, Medrese Hatıraları, İstanbul : Tercüman-ı Hakikat, 1302. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar. | ||||||
| 2 | Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar. | ||||||
| 3 | Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder. | ||||||
| 4 | Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir. | ||||||
| 5 | Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar. | ||||||
| 6 | Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır. | ||||||
| 7 | Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır. | ||||||
| 8 | Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar. | ||||||
| 9 | Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar. | ||||||
| 10 | Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir. | ||||||
| 11 | Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular. | ||||||
| 12 | Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar. | ||||||
| 13 | Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar. | ||||||
| 14 | Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir. | ||||||
| 15 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir. | ||||||
| 16 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir. | ||||||
| 17 | Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Önemli filozofları başlıca eserleriyla tanır. | |||||||||||||||||
| 2 | Eğitimin temel felsefesini kavrar. | |||||||||||||||||
| 3 | Dinlerin eğitim hakkındaki görüşlerini tanır. | |||||||||||||||||
| 4 | Eğitim anlayışlarına göre filozofları tasnif edebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 13 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Ödev | 13 |
| 3. Ödev | 14 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 143 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||