| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eleştirel Metin İncelemeleri | TEG 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Metin kavramı; Anlatı metinlerinin (kısa öykü) dil bilimsel bir bakışla incelenmesi. Metni oluşturan küçük yapı, büyük yapı ve üst yapı özelliklerinin belirlenmesi. Karşılaştırmalı bir yöntemle, metinlerde geçen ortak imajların, imgelerin, motif ve figürlerin incelenmesi ve Metinlerarasılık ilişkilerinin ortaya konulması. Metinlerdeki odaklama (sıklık, yoğunluk) olgusunun gerçekleştirilmesinde kullanılan dil kullanımlarının belirlenmesi. |
| Dersin İçeriği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anlatı metinlerini (kısa öykü) dil bilimsel bir bakışla inceleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Metni oluşturan küçük yapı, büyük yapı ve üst yapı özelliklerini belirleyebilir. | Anlatım, | |
| 3 | Karşılaştırmalı bir yöntemle, metinlerde geçen ortak imajları, imgeleri, motif ve figürleri inceleyebilir ve Metinlerarasılık ilişkilerini ortaya koyabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Metinlerdeki odaklama (sıklık, yoğunluk) olgusunun gerçekleştirilmesinde kullanılan dil kullanımlarını belirleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Metin kavramı. Anlatı metinleri: Kısa Öyküler | |
| 2 | Metin Dilbilimi (text linguistics) Temel İlke ve Yaklaşımları | |
| 3 | Metin Dilbilimi (text linguistics) Temel İlke ve Yaklaşımları | |
| 4 | Metinlerde Küçük Yapı (Metinlerin Bağdaşıklık Görünümleri) | |
| 5 | Metinlerde Büyük Yapı (Metinlerin Tutarlılık Görünümleri) | |
| 6 | Üst Yapı Kavramı. Anlatıcı ve Bakış Açısı Meselesi | |
| 7 | Örnek Metin İncelemeleri: Ö. Seyfettin, ?İlk Cinayet? | |
| 8 | Ö. Seyfettin, ?Vire? | |
| 9 | S. Faik, ?Karanfiller ve Domates Suyu? | |
| 10 | Bahar Yarıyılı Ara Sınavı | |
| 11 | S. Faik, ?Bir İlkbahar Hikayesi | |
| 12 | Boğaç Han Boyu? | |
| 13 | İstiklal Marşı? | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar. | ||||||
| 2 | Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar. | ||||||
| 3 | Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder. | ||||||
| 4 | Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir. | ||||||
| 5 | Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar. | ||||||
| 6 | Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır. | ||||||
| 7 | Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır. | ||||||
| 8 | Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar. | ||||||
| 9 | Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar. | ||||||
| 10 | Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir. | ||||||
| 11 | Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular. | ||||||
| 12 | Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar. | ||||||
| 13 | Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar. | ||||||
| 14 | Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir. | ||||||
| 15 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir. | ||||||
| 16 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir. | ||||||
| 17 | Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anlatı metinlerini (kısa öykü) dil bilimsel bir bakışla inceleyebilir. | |||||||||||||||||
| 2 | Metni oluşturan küçük yapı, büyük yapı ve üst yapı özelliklerini belirleyebilir. | |||||||||||||||||
| 3 | Karşılaştırmalı bir yöntemle, metinlerde geçen ortak imajları, imgeleri, motif ve figürleri inceleyebilir ve Metinlerarasılık ilişkilerini ortaya koyabilir. | |||||||||||||||||
| 4 | Metinlerdeki odaklama (sıklık, yoğunluk) olgusunun gerçekleştirilmesinde kullanılan dil kullanımlarını belirleyebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||