Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçe Öğretimi Yöntemleri TEG 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türkçe öğretiminde kullanılan genel öğretim starejilerini, yöntemlerini ve tekniklerini kavrayıp uygular. Türkçe Dersi Programını (2006) ve ders kitaplarını inceleyip değerlendirir.
Dersin İçeriği Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller. İlgili Öğretim Programının incelenmesi(amaç, kazanım, tema, ünite, etkinlik, v.b.). Ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkçe Dersi Programının temel yaklaşımı olan yapılandırmacılık felsefesini ve eğitim alanındaki uygulamalarını tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Türkçe öğretiminin temel beceri alanlarını (okuma, konuşma, yazma, dinleme) tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Türkçe öğretiminde kullanılan stratejileri tanır ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türkçe öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri ve tekniklerini tanır ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Türkçe öğretiminde kullanılacak araç-gereç ve materyaller geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Genel öğretim stratejilerini, yöntemlerini ve tekniklerini kullanarak Türkçe öğretimine yönelik etkinlik geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkçe Dersi Programının (2006) temel yaklaşımı: Yapılandırmacılık felsefesi ve eğitim alanındaki uygulamaları.
2 Türkçe öğretimi alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları.
3 Türkçe öğretiminin genel amaçları.
4 Türkçe öğretiminin temel beceri alanları.
5 Türkçe öğretiminde kullanılan stratejiler
6 Türkçe öğretiminde kullanılan yöntemler
7 Türkçe öğretiminde kullanılan yöntemler
8 Türkçe öğretiminde kullanılan teknikler
9 Türkçe öğretiminde kullanılan teknikler
10 Türkçe öğretiminde kullanılan araç-gereç ve materyaller.
11 Türkçe Dersi Programında (2006) yer alan temalar/konular
12 Türkçe Dersi Programının (2006) uygulanmasında öğretmenin rolü ve aile ile iş birliği
13 Okuma metinlerinde bulunması gereken özellikler
14 Dinlenecek/izlenecek materyallerin içeriğinde bulunması gereken özellikler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Yalçın, A. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri ve Yeni Yaklaşımlar. Akçağ Yayınları
Arıcı, A.F. (2010).Türkçe Öğretiminde Kullanılan Strateji-Yöntem ve Teknikler. Atatürk Üniversitesi Dergisi.
Güneş, F.( 2009). Türkçe Öğretiminde Günümüz Gelişmeleri ve Yapılandırıcı Yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, S: 1-21.
Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar. X
2 Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar. X
3 Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder. X
4 Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir.
5 Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar.
6 Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır. X
7 Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır.
8 Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar.
9 Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar.
10 Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir.
11 Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular.
12 Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar.
13 Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar.
14 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir.
15 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir.
16 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir.
17 Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Türkçe Dersi Programının temel yaklaşımı olan yapılandırmacılık felsefesini ve eğitim alanındaki uygulamalarını tanır. 5 5
2 Türkçe öğretiminin temel beceri alanlarını (okuma, konuşma, yazma, dinleme) tanır. 5 5 5
3 Türkçe öğretiminde kullanılan stratejileri tanır ve uygular. 5
4 Türkçe öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri ve tekniklerini tanır ve uygular. 5
5 Türkçe öğretiminde kullanılacak araç-gereç ve materyaller geliştirir. 5
6 Genel öğretim stratejilerini, yöntemlerini ve tekniklerini kullanarak Türkçe öğretimine yönelik etkinlik geliştirir. 5 5 5 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
dersAKTSKredisi 6