| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Eleştirisi | TEG 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin, Türkiye’de Çocuk ve Gençlik Edebiyatı konusunda; Kavram eleştirisini, yazar eleştirisini, eser eleştirisini, çizer eleştirisini, editör eleştirisini, yayıncı eleştirisini ve medya eleştirisini yapabilecek düzeye gelmelerini sağlamak ve onlara eleştirel bakış açısı kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Çocuk, gençlik, çocuk ve gençlik edebiyatı gibi kavramlar, Elewştiri yönten ve teknikleri, bunların edebî metinlere uygulanması, yayınevi ve editör eleştirisi, yazar ve çizer eleştirisi, medya ve aile eleştirisi, Eleştiri yönteminin farklı metinlere uygulanması, ideal çocuk ve gençlik yayınlarının belirlenmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 1. Çocuk ve Gençlik Edebiyatı kavramlarını tanımlar. Diğer edebiyat alanları ile aralarındaki farkı belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | 2. Eleştirel bakış ve düşünceyi geliştirir metinlere uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 3 | 3. Eleştiri yöntem ve tekniklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | 4. Esere ve yazara dönük eleştiri türlerini birbirinden ayırır. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
| 5 | 5. Editör kavramını ve önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | 6. Çocuk kitabı çizerliğinin gerekliliğini bilir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Tartışma, | |
| 7 | 7. Çocuk ve gençlik kitabı yayınlayan yayınevlerini değerlendirir, aralarındaki farkı görür. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
| 8 | 8. Medyanın okuma kültürü konusundaki olumlu ve olumsuz etkilerini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | 9. Yararlı veya zararlı çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini ayıracak bilgiye sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 10 | 10. Gerçek çocuk ve gençlik edebiyatı yazarlığının farkına varır. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çocuk, genç, edebiyat ve eleştiri kavramları | |
| 2 | Çocuk ve gençlik edebiyatı nedir? Kavramlarla ilgili tartışmalar. | |
| 3 | Çocuk ve gençlik edebiyatının tarihçesi | |
| 4 | Gerçek çocuk yazarlığı eleştirisi | |
| 5 | Örnek yazarlar üzerinden eleştiri | |
| 6 | Eser eleştirisi. İçerik ve şekil açısından | |
| 7 | Farklı türlerdeki metinlerin (hikâye, masal, tiyatro, şiir vb.) incelemesi | |
| 8 | VİZE Çeviri edebiyatı eleştirisi | |
| 9 | Çocuk yayıncılığı ve dağıtım eleştirisi | |
| 10 | Çocuk yazarlığının çocuk gerçekliği ve çocuğa görelik açısından eleştirisi | |
| 11 | Çocuk yazarlarında ve edebiyatta ideoloji eleştirisi | |
| 12 | Çocuk ve gençlik kitabı çizerliği eleştirisi | |
| 13 | Okuma öğretimi ve okuma kültürü kazandırma açısından müfredat eleştirisi | |
| 14 | Çocuk ve gençlik edebiyatı eleştirisi sonuçları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Mustafa Ruhi Şirin, Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış, Kök yay. |
| Ders Kaynakları | 1. Fahri Temizyürek, Namık Kemâl Şahbaz, Zeki Gürel, Çocuk Edebiyatı, Öncü Kitap |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar. | ||||||
| 2 | Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar. | ||||||
| 3 | Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder. | ||||||
| 4 | Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir. | ||||||
| 5 | Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar. | ||||||
| 6 | Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır. | ||||||
| 7 | Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır. | ||||||
| 8 | Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar. | ||||||
| 9 | Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar. | ||||||
| 10 | Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir. | ||||||
| 11 | Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular. | ||||||
| 12 | Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar. | ||||||
| 13 | Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar. | ||||||
| 14 | Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir. | ||||||
| 15 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir. | ||||||
| 16 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir. | ||||||
| 17 | Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1. Çocuk ve Gençlik Edebiyatı kavramlarını tanımlar. Diğer edebiyat alanları ile aralarındaki farkı belirler. | |||||||||||||||||
| 2 | 2. Eleştirel bakış ve düşünceyi geliştirir metinlere uygular. | |||||||||||||||||
| 3 | 3. Eleştiri yöntem ve tekniklerini bilir. | |||||||||||||||||
| 4 | 4. Esere ve yazara dönük eleştiri türlerini birbirinden ayırır. | |||||||||||||||||
| 5 | 5. Editör kavramını ve önemini kavrar. | |||||||||||||||||
| 6 | 6. Çocuk kitabı çizerliğinin gerekliliğini bilir. | |||||||||||||||||
| 7 | 7. Çocuk ve gençlik kitabı yayınlayan yayınevlerini değerlendirir, aralarındaki farkı görür. | |||||||||||||||||
| 8 | 8. Medyanın okuma kültürü konusundaki olumlu ve olumsuz etkilerini hesaplar. | |||||||||||||||||
| 9 | 9. Yararlı veya zararlı çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini ayıracak bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||||
| 10 | 10. Gerçek çocuk ve gençlik edebiyatı yazarlığının farkına varır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 143 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||