| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fen Eğitiminde Sosyobilimsel Konular | ILF 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Sosyobilimsel konular, toplumu ilgilendiren yapısı, bilimsel bir yönü olması ve etik, ahlaki, politik ikilemler barındırması sebebiyle ulusal ve uluslararası fen programlarında önemli bir yer tutmaktadır. Sosyobilimsel konular öğrencilerin bilimsel düşünme becerilerini geliştirmek, bilimi günlük yaşamlarına entegre etmek ve bilim ile sosyal bağlantıları kurmak açısından kritik bir öneme sahiptir. Bu yaklaşım, öğrencilerin bilimsel bilgiyi oluşturma süreçlerini anlamalarını, eleştirel düşünmelerini ve bilimsel bulguların toplum üzerindeki etkilerini değerlendirmelerini sağlayarak, fen eğitimini daha derin ve anlamlı bir şekilde deneyimlemelerine olanak tanımaktadır. Bu süreçte bilimsel konularda da tek bir doğrunun olmadığı farklı açılardan bakıldığında doğrunun değişebileceği bilincinin kazandırılarak, geleceğin sorumlu vatandaşlarının yetiştirilmesinde sosyobilmsel konularan ayrı bir önemi olduğu düşünülmektedir. |
| Dersin İçeriği | Sosyobilimsel konuların tarihçesi, Sosyobilimsel konuların fen programındaki yeri, Bilim okuryazarlığı ve sosyobilimsel konular; Sosyobilimsel konular ve küresel vatandaşlık; Sosyobilimsel konuların öğretimine ilişkin modeller; Sosyobilimsel konularda muhakeme; İnformal muhakeme çeşitleri; Sosyobilimsel konulardaki ulusal ve uluslararası güncel çalışmalar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyobilimsel konuların fen eğitimindeki yeri ve önemini açıklar. | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Sosyobilimsel konular ve bilimin doğasını ilişkilendirir. | Tartışma, Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Sosyobilimsel konularda muhakeme türlerini karşılaştırır. | Tartışma, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili bir uygulama tasarlar ve yürütür. | Bireysel Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyobilimsel konular nelerdir? | |
| 2 | Sosyobilimsel konuların doğası ve fen eğitimindeki yeri | |
| 3 | Sosyobilimsel konular ve bilimsel okuryazarlık boyutları arasındaki ilişki | |
| 4 | Sosyobilimsel konular ve bilimin doğası arasındaki ilişki | |
| 5 | Sosyobilimsel konular ve küresel vatandaşlık bilinci arasındaki ilişki | |
| 6 | Sosyobilimsel konuların öğretimine ilişkin modeller | |
| 7 | Sosyobilimsel konularda muhakeme ve informal muhakeme | |
| 8 | Sosyobiimsel konulardaki ulusal güncel çalışmaların incelenmesi | |
| 9 | Sosyobiimsel konulardaki ulusal güncel çalışmaların incelenmesi | |
| 10 | Sosyobiimsel konulardaki uluslararası güncel çalışmaların incelenmesi | |
| 11 | Sosyobiimsel konulardaki uluslararası güncel çalışmaların incelenmesi | |
| 12 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili senaryoların oluşturulması | |
| 13 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili geliştirilen senaryoların uygulanması | |
| 14 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili yapılan uygulanmaların değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Barlow, D. (2015). It's Debatable! Using Socioscientific Issues to Develop Scientific Literacy K-12. The Education Digest, 80(5), 61. Sadler, T. D. (Ed.). (2011). Socio-scientific issues in the classroom: Teaching, learning and research (Vol. 39). Springer Science & Business Media. Ratcliffe, M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: Teaching socio-scientific issues. McGraw-Hill Education (UK). |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyobilimsel konuların fen eğitimindeki yeri ve önemini açıklar. | ||||||
| 2 | Sosyobilimsel konular ve bilimin doğasını ilişkilendirir. | ||||||
| 3 | Sosyobilimsel konularda muhakeme türlerini karşılaştırır. | ||||||
| 4 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili bir uygulama tasarlar ve yürütür. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 162 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||