| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Akademik Yazma | ILF 526 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Eda DEMİRHAN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu ders ile lisansüstü çalışmaya yeni başlamış olan akademisyen adayına bir bilimsel yayının nasıl yazıldığı, tez, makale, bildiri, kitap/bölümü metinlerinin nasıl oluşturulduğu, bu yapılırken nelere nasıl dikkat edilmesi gerektiği teorik ve uygulamalı olarak gösterilir. |
| Dersin İçeriği | Bilimsel yayın ve özellikleri, Bilimsel yayına ait temel terimler (başlık sistemi, giriş, amaç, önem, yöntem, bulgu, tartışma, yorumlama, sonuç, öneri, dipnot sistemleri, kapak vs.) ve bunların her bir bilimsel yayın türünde farklılaşma durumu (Örnekler üzerinde çalışma), Bilimsel bir yayın olarak tez içeriği, Tez yazımının aşamaları, Bilimsel bir yayın olarak tezin problemi, alt problemleri, Bilimsel bir yayın olarak tezin kuramsal temelleri/kavramsal çerçevesi, yazım süreci, Bilimsel bir yayın olarak tezin yöntemi nasıl belirlenir ve yazım süreci, Bilimsel bir yayın olarak tezin bulguların dizaynı, yorumlanması, Bilimsel bir yayın olarak tezin sonuç ve öneriler kısmının yazımı, Bilimsel bir yayın olarak makalenin tez yazımıyla benzerlikleri ve farklılıkları, Bilimsel bir yayın olarak bildirinin tez yazımının benzerlikleri ve farklılıkları, Bilimsel bir yayın olarak kitap bölümünün tez yazımıyla benzerlikleri ve farklılıkları, bilimsel etik, Bilimsel çalışmanın raporlaştırılmasında başkaca dikkat edilenler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yayının ne olduğunu ve diğer yayınlardan farkını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler, |
| 2 | Bilimsel bir yayın olarak makalenin yapısını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler, |
| 3 | Bilimsel bir yayın olarak tezin yapısını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler, |
| 4 | Bilimsel bir yayın olarak bildirinin yapısını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler, |
| 5 | Bilimsel bir yayın olarak kitabın yapısını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler, |
| 6 | Bilimsel yayınların biçimsel özelliklerini birbiriden ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yayın nedir? Özellikleri nelerdir? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 2 | Bilimsel yayına ait temel terimler (başlık sistemi, giriş, amaç, önem, yöntem, bulgu, tartışma, yorumlama, sonuç, öneri, dipnot sistemleri, kapak vs.) ve bunların her bir bilimsel yayın türünde farklılaşma durumu (Örnekler üzerinde çalışma) | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 3 | Bilimsel bir yayın olarak tez neleri içerir? Tez yazımının aşamaları nelerdir? Nasıl belirlenir? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 4 | Bilimsel bir yayın olarak tezin problemi, alt problemleri nasıl belirlenir? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 5 | Bilimsel bir yayın olarak tezin kuramsal temelleri/kavramsal çerçevesi nedir? Nasıl yazılır? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 6 | Bilimsel bir yayın olarak tezin yöntemi nasıl belirlenir ve yazılır? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Bilimsel bir yayın olarak tezin bulguları nasıl dizayn edilir ve nasıl yorumlanır? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 9 | Bilimsel bir yayın olarak tezin sonuç ve öneriler kısmı nasıl yazılır? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 10 | Bilimsel bir yayın olarak makalenin tez yazımından ne gibi benzerlikleri ve farklılıkları vardır? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 11 | Bilimsel bir yayın olarak bildirinin tez yazımından ne gibi benzerlikleri ve farklılıkları vardır? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 12 | Bilimsel bir yayın olarak kitap bölümü tez yazımından ne gibi benzerlikleri ve farklılıkları vardır? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 13 | Bilimsel etik nedir? Nasıl sağlanır? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 14 | Bilimsel çalışmanın raporlaştırılmasında başka nelere dikkat edilir? |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Tez Çalışması Nasıl Yapılır? http://www.istatistikmerkezi.com/kitap_indir,tez-calismasi-nasil-yapilir,10.html |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yayının ne olduğunu ve diğer yayınlardan farkını analiz eder. | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 |
| 2 | Bilimsel bir yayın olarak makalenin yapısını analiz eder. | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
| 3 | Bilimsel bir yayın olarak tezin yapısını analiz eder. | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
| 4 | Bilimsel bir yayın olarak bildirinin yapısını analiz eder. | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
| 5 | Bilimsel bir yayın olarak kitabın yapısını analiz eder. | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 |
| 6 | Bilimsel yayınların biçimsel özelliklerini birbiriden ayırt eder. | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 322 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||