Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Bilgisi Eğitimi ve İnsan Sağlığı ILF 537 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Lisans düzeyinde Genel Biyoloji veya İnsan Sağlığı ile ilgili ders almış olmak. 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Belgin UZUN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Sağlık konusunda bilinçli ve kötü alışkanlıklardan uzak sağlıklı bir neslin meydana gelebilmesi, diğer konularda olduğu kadar sağlık konusunda da yeterli bilgi ve davranışa sahip olan öğretmenlerin öğrencilerine bu bilgi ve davranışları aktarması ile mümkün olur. Bu açıdan sağlıklı ve huzurlu bir gelecek için sağlık bilgisi konusunda eğitilmiş nesillerin yetiştirilmesinde, yeterli düzeyde eğitim almış öğretmenler ayrı bir önem taşımaktadır. Dersin amacı, fen eğitimi içinde sağlık eğitiminin önemini kavrayarak, daha sağlıklı bireyler yetiştirme bilincine sahip olabilmektir. 

Dersin İçeriği

*Daha sağlıklı bireyler yetiştirebilmek için eğitimin önemi

*Fen eğitiminde sağlık ile ilgili verilmesi gereken bilgilerin önemi

*İnsan sağlığı ve fen eğitimi arasında ilişki

*Fen eğitimi içinde insan sağlığını koruma ve hastalıklarla mücadele edebilmeyi kapsayan kavramlar

*Sağlıkla ilgili son gelişmeler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsan biyolojisi ve sağlığının fen eğitimindeki yeri ve önemi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İnsan sağlığı üzerine yapılan son araştırmaların ve teknolojik geliştirmelerin değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Fen eğitiminde ilkyardım kurallarının önemi , yaşamdaki yeri ve ilkyardım uygulamaları Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Fen Laboratuvarlarında laboratuvar güvenliği Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Türkiye'de ve yurtdışındaki ilköğretim okullarında verilen sağlık eğitimlerinin karşılaştırılması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrencilerle tanışma, dersin işlenişi ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
2 İnsan biyolojisi ve sağlığının fen eğitimindeki yeri ve önemi
3 İnsan sağlığı üzerine yapılan son araştırmaların değerlendirilmesi
4 İnsan sağlığı ile ilgili teknolojik gelişmelerin tartışılması
5 Fen eğitiminde ilkyardım kurallarının önemi ve yaşamdaki yeri
6 İlköğretim Fen Bilgisi ders kitaplarında sistemler ve sağlığı ile ilgili ünitelerin incelenmesi
7 Sağlıklı bireyler yetişmesinde eğitimin rolü
8 Ara sınav
9 Fen eğitiminde insan sağlığının yer alması neden önemlidir İnceleme-araştırma konusu
10 Fen laboratuarlarında sağlığın korunmasına yönelik alınması gereken tedbirler (laboratuar güvenliği) neden önemlidir İnceleme- araştırma
11 Türkiye'de ve yurtdışındaki ilköğretim okullarında verilen sağlık eğitimlerinin karşılaştırılması
12 Konu ile ilgili makale sunumu
13 Konu ile ilgili makale sunumu
14 Dönem boyu yapılan çalışmaların değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanına ait ders notları kullanılacaktır.

Ders Kaynakları

1. Guiberrt J J (2000).Sağlık Çalışanları İçin Eğitim Kitabı. 6. Baskı. Dünya Sağlık Örgütü, CENEVRE

2. Sözen C (2007). Sağlık Eğitimi. Palme Yayıncılık                                                                

3. Fişek N.H. Halk Sağlığına Giriş, Ankara, 1983.

4. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Genişletilmiş II. Baskı, Ankara, 2012.

5. Sağlık ve Eğitim ile ilgili tezler ve makaleler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 İnsan biyolojisi ve sağlığının fen eğitimindeki yeri ve önemi 5 5 4 4 4 4
2 İnsan sağlığı üzerine yapılan son araştırmaların ve teknolojik geliştirmelerin değerlendirilmesi 5 1 5 1 5 5
3 Fen eğitiminde ilkyardım kurallarının önemi , yaşamdaki yeri ve ilkyardım uygulamaları 1 5 1 1 1 2
4 Fen Laboratuvarlarında laboratuvar güvenliği 4 5 0 4 0 0
5 Türkiye'de ve yurtdışındaki ilköğretim okullarında verilen sağlık eğitimlerinin karşılaştırılması 5 4 5 5 3 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 10 5 50
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
dersAKTSKredisi 6