| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | FBE 500 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Araştırma sürecini incelemek, temel bilimsel araştırma yöntemlerini gözden geçirmek ve belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. | Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Nitel ve nicel bir araştırmaya probleminin taşıması gereken özellikleri açıklar | Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Nicel ve nitel bir araştırma için uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. | Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 5 | Literatür taramasının önemini açıklar. | Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 6 | Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar. | Anlatım, | Eşleştirme Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim ve Temel Kavramlar | 1, 2, 3, 4 |
| 2 | Araştırma Türleri ve Arasındaki Farklar, Araştırma Problemi | 1, 2, 3, 4 |
| 3 | Değişken ve Hipotezler, Bilimsel Etik ve Araştırma | 1, 2, 3, 4 |
| 4 | Literatür Taraması, Örneklem Seçimi | 1, 2, 3, 4 |
| 5 | Veri Toplama Araçları, Geçerlilik, Güvenirlilik ve iç geçerlilik | 1, 2, 3, 4 |
| 6 | Deneysel Desenler | Ödev I: nicel bir araştırma önerisi hazırlama |
| 7 | Tarama, Korelaysyon ve Nedensel Karşılaştırma Araştırmaları | 1, 2, 3, 4 |
| 8 | Nitel Araştırmalar | 1, 2, 3, 4 |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Nitel Araştırma Türleri | 1, 2, 3, 4 |
| 11 | Araştırma Deseni ve Örneklem Seçimi | 1, 2, 3, 4 |
| 12 | Görüşme ve Gözlem | Ödev II: Nitel bir araştırma önerisi hazırlama |
| 13 | Geçerlilik, Güvenirlilik ve Nitel Analiz | 1, 2, 3, 4 |
| 14 | Raporlaştırma ve Dönem Sonu Değerlendirmesi | Ödev III: dersin genel değerlendirmesi ve öz değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - |
| Ders Kaynakları | [1] Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E.,Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayıncılık, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. | 2 | 3 | ||||
| 2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. | 3 | 1 | 1 | |||
| 3 | Nitel ve nicel bir araştırmaya probleminin taşıması gereken özellikleri açıklar | 3 | 4 | 2 | |||
| 4 | Nicel ve nitel bir araştırma için uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. | 4 | 2 | 1 | |||
| 5 | Literatür taramasının önemini açıklar. | 5 | 2 | ||||
| 6 | Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar. | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 3 | 8 | 24 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||