| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları | ILF 529 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Okul dışı ortamlardan olan müzeler, bilim merkezleri, teknokentler, hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri vb., fen ve teknoloji öğretiminde yararlanılabilecek ortamlardır. Öğrencilere bu ortamların tanıtılması, bu ortamlardan fen derslerinde nasıl yararlanılabileceğinin, ders planının nasıl hazırlanacağının ve uygulanacağının anlatılması önemlidir. |
| Dersin İçeriği | Fen öğretiminde kullanılabilecek okul dışı öğrenme ortamlarını tanımak ve bu ortamlarda ders planı oluşturmak dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Okul dışı ortamları tanır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 2 | Eğitim öğretim amacıyla okul dışı öğrenme ortamlarından nasıl yararlanacağını anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | İlköğretim programında okul dışı öğrenme ortamlarının yerini keşfeder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
| 4 | Okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili etkinlik tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili ders planı oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
| 6 | Okul dışı öğrenme ortamında ölçme değerlendirme tekniklerini tanır. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Okul dışı öğrenme ortamları | İlgili kaynaklar |
| 2 | Fen ve teknoloji öğretiminde yararlanılabilecek okul dışı öğrenme ortamlar | İlgili kaynaklar |
| 3 | Okul dışı öğrenme ortamlarının eğitimsel değeri | İlgili kaynaklar |
| 4 | Fen ve teknoloji eğitimi açısından okul dışı ortamlardan yararlanma | İlgili kaynaklar |
| 5 | Okul dışı öğrenme ortamı (müzeler) 6. Okul dışı öğrenme ortamı (teknokentler, bilim merkezleri) | İlgili kaynaklar |
| 6 | Okul dışı öğrenme ortamı (teknokentler, bilim merkezleri) | İlgili kaynaklar |
| 7 | Okul dışı öğrenme ortamı (hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri) | İlgili kaynaklar |
| 8 | Okul dışı öğrenme ortamı (doğa merkezleri | İlgili kaynaklar |
| 9 | Okul dışı ortamlar için ders planı oluşturma | İlgili kaynaklar |
| 10 | Okul dışı ortamlar için gezi planı hazırlama | İlgili kaynaklar |
| 11 | Okul dışı ortam için gözlem defteri hazırlama | İlgili kaynaklar |
| 12 | Okul dışı ortam için değerlendirme formu hazırlama | İlgili kaynaklar |
| 13 | Okul dışı örnek etkinlikler | İlgili kaynaklar |
| 14 | Değerlendirme | İlgili kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Laçin Şimşek, C. (2011) (ed.). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Ankara: Pegem A yayıncılık. |
| Ders Kaynakları | [1] Bahar, Mehmet. (Ed.). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.. [2] Çepni, Salih. (Ed.). Kuramdan Uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. [3] Aydoğdu, Mustafa., Teoman Kesercioğlu. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. [4] Şahan, Melek. (2005). Müze ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt III (4), 487-501. [5] Bozdoğan, Aykut Emre. Bilim ve Teknoloji Müzelerinin Fen Öğretimindeki Yeri ve Önemi. Ankara: Gazi Üniversitesi (Yayımlanmamış doktora tezi) 6] Aktüre, Teoman. (1989). Bilim ve Teknoloji Müzeleri ve Merkezleri. Bilim ve Teknik Dergisi. Sayı 254, 42-45. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Okul dışı ortamları tanır. | 4 | 4 | 4 | 3 | ||
| 2 | Eğitim öğretim amacıyla okul dışı öğrenme ortamlarından nasıl yararlanacağını anlar. | 4 | 4 | 4 | 3 | ||
| 3 | İlköğretim programında okul dışı öğrenme ortamlarının yerini keşfeder. | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
| 4 | Okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili etkinlik tasarlar. | ||||||
| 5 | Okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili ders planı oluşturur. | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
| 6 | Okul dışı öğrenme ortamında ölçme değerlendirme tekniklerini tanır. | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 25 |
| 2. Ödev | 25 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 161 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||