Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Bilgisi Eğitiminde Biyolojik Çeşitlilik ve Tem ILF 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Doğada var olan bitki ve hayvan türlerine genel olarak bakış, daha önceki dönemde mevcut olan ancak günümüzde kaybolmuş olan türlerin durumu, türlerin geçirdikleri evrim, türlerin kökeni ile ilgili temel bilgiler ve bu konudaki teoriler, türlerin sınıflandırılmasına ait temel kurallar ve sınıflandırma ile ilgili basit örnekler Fen Bilgisi Biyoloji eğitiminde ana hatlarıyla bilinmesi gereken konulardır. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı yer yüzündeki mevcut bitki ve hayvan türlerinin durumunu genel olarak ele alarak buradan hareketle endemik türler hakkında temel bilgiler vermek, türlerin tarihçesini ele alarak kökeni hakkındaki hipotezleri tartışmak, bu türlerin sınıflandırılması konusunda temel bilgileri elde etmeyi ve elde edilen bu bilgileri ilköğretim fen bilgisi dersine entegre ederek çevresel farkındalık yaratmaktır. Biyoçeşitlilğin tanımı ve bileşenleri, ekolojinin temel kavramları, koruma statüleri ve kriterleri, In-citu ve Ex-citu koruma, IUCN tehlike kategorileri ve biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik uluslararası sözleşmeler hakkında bilgi edinmekte bu dersin amaçları arasındadır.

Dersin İçeriği

1. Biyoçeşitliliğin tanımı, kapsamı ve bileşenleri
2. Ekolojide Temel Kavramlar
3. Tür Tanımı ve Canlıların Sınıflandırması
4. Doğadaki bitki ve hayvan türleri hakkında temel bilgiler
5. Bitki ve hayvan türlerinin tarihsel gelişimi (evrim teorisi) ve türlerin kökeni
6. Doğal mutasyon ve modifikasyon ile genetiği değiştirilmiş organizmalara genel bakış
7. Dünyadaki türler, endemik türler ve gen kaynakları
8. Türlerin sınıflandırılması ile ilgili temel kurallar ve sistematiğe giriş
9. Ulusal ve Uluslararası Koruma Statüleri
10. IUCN Tehlike Kategorileri
11. Biyoçeşitliliğin Korunmasına Yönelik Sözleşmeler
12. Ders içeriğinin fen bilgisi programı ile ilişkilendirilmesi-proje çalışması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Biyoçeşitliliği tanımlar, bileşenlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Ekoloji, Ekosistem, Populasyon, Kommunite gibi temel kavramları açıklar, örnekler verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Tür kavramını tanımlar, ikli adlandırmayı açıklar ve örnekler verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Endemizm ve Endemik türleri açıklar ve tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Filogenetik sınıflandırmayı açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Mutasyon ve Modifikasyonu açıklar, tartışır ve örnekler verir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
10 Biyoçeşitliliğin korunmasının önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
11 IUCN Tehlike Kategorilerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 Koruma statülerini açıklar ve örnekler verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
13 Biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik sözleşmeleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
14 Bu olguların Fen Bilgisi Öğretimi ile olan ilişkilerini irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Biyoçeşitlilk ve Bileşenleri İlgili kaynaklar
2 Ekolojide Temel Kavramlar İlgili kaynaklar
3 Tür Kavramı ve İkili Adlandırma Sistemi İlgili kaynaklar
4 Canlıların sınıflandırması İlgili kaynaklar
5 Canlıların sınıflandırması İlgili kaynaklar
6 Canlıların sınıflandırması İlgili kaynaklar
7 Bitki ve hayvan türlerinin tarihsel gelişimi (evrim teorisi) ve türlerin kökeni İlgili kaynaklar
8 Dünyadaki türler, endemik türler ve gen kaynakları İlgili kaynaklar
9 Doğal mutasyon ve modifikasyon ile genetiği değiştirilmiş organizmalara genel bakış İlgili kaynaklar
10 Koruma Statüleri İlgili kaynaklar
11 Korunma Altına Alınan Alanlar (Milli Parklar, Ormanlar ,Sulak Alanlar) İlgili kaynaklar
12 ÖBA (Önemli Bitki Alanları) ve ÖKA(Önemli Kuş Alanları) İlgili kaynaklar
13 IUCN Tehlike Sınıfları İlgili kaynaklar
14 Biyoçeşitliliğin Korunmasına Yönelik Sözleşmeler İlgili kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu

Çetin, E., Biyolojik Çeşitlilik

 

Ders Kaynakları

1. Gökyiğit A.N., Türkiye'nin Biyolojik Zenginliği ve Korunması, 2013
2. Şişli N.,Ekoloji,Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 1996
3. Kocataş A., Ekoloji,Ege üniversitesi, İzmir,
4. Türkiye´nin Biyolojik Zenginlikleri TÇV Yayınları , 2005
5. Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri, Necmettin Çepel, TÜBİTAK 2003

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Biyoçeşitliliği tanımlar, bileşenlerini açıklar
2 Ekoloji, Ekosistem, Populasyon, Kommunite gibi temel kavramları açıklar, örnekler verir
3 Tür kavramını tanımlar, ikli adlandırmayı açıklar ve örnekler verir
4 Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar
5 Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar
6 Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar
7 Endemizm ve Endemik türleri açıklar ve tartışır
8 Filogenetik sınıflandırmayı açıklar
9 Mutasyon ve Modifikasyonu açıklar, tartışır ve örnekler verir
10 Biyoçeşitliliğin korunmasının önemini açıklar.
11 IUCN Tehlike Kategorilerini açıklar
12 Koruma statülerini açıklar ve örnekler verir
13 Biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik sözleşmeleri açıklar.
14 Bu olguların Fen Bilgisi Öğretimi ile olan ilişkilerini irdeler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 10 10
Kısa Sınav 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
dersAKTSKredisi 6