| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fen Bilgisi Eğitiminde Biyolojik Çeşitlilik ve Tem | ILF 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Doğada var olan bitki ve hayvan türlerine genel olarak bakış, daha önceki dönemde mevcut olan ancak günümüzde kaybolmuş olan türlerin durumu, türlerin geçirdikleri evrim, türlerin kökeni ile ilgili temel bilgiler ve bu konudaki teoriler, türlerin sınıflandırılmasına ait temel kurallar ve sınıflandırma ile ilgili basit örnekler Fen Bilgisi Biyoloji eğitiminde ana hatlarıyla bilinmesi gereken konulardır. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı yer yüzündeki mevcut bitki ve hayvan türlerinin durumunu genel olarak ele alarak buradan hareketle endemik türler hakkında temel bilgiler vermek, türlerin tarihçesini ele alarak kökeni hakkındaki hipotezleri tartışmak, bu türlerin sınıflandırılması konusunda temel bilgileri elde etmeyi ve elde edilen bu bilgileri ilköğretim fen bilgisi dersine entegre ederek çevresel farkındalık yaratmaktır. Biyoçeşitlilğin tanımı ve bileşenleri, ekolojinin temel kavramları, koruma statüleri ve kriterleri, In-citu ve Ex-citu koruma, IUCN tehlike kategorileri ve biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik uluslararası sözleşmeler hakkında bilgi edinmekte bu dersin amaçları arasındadır. |
| Dersin İçeriği | 1. Biyoçeşitliliğin tanımı, kapsamı ve bileşenleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Biyoçeşitliliği tanımlar, bileşenlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Ekoloji, Ekosistem, Populasyon, Kommunite gibi temel kavramları açıklar, örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Tür kavramını tanımlar, ikli adlandırmayı açıklar ve örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Endemizm ve Endemik türleri açıklar ve tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Filogenetik sınıflandırmayı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Mutasyon ve Modifikasyonu açıklar, tartışır ve örnekler verir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 10 | Biyoçeşitliliğin korunmasının önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 11 | IUCN Tehlike Kategorilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 12 | Koruma statülerini açıklar ve örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 13 | Biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik sözleşmeleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 14 | Bu olguların Fen Bilgisi Öğretimi ile olan ilişkilerini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Biyoçeşitlilk ve Bileşenleri | İlgili kaynaklar |
| 2 | Ekolojide Temel Kavramlar | İlgili kaynaklar |
| 3 | Tür Kavramı ve İkili Adlandırma Sistemi | İlgili kaynaklar |
| 4 | Canlıların sınıflandırması | İlgili kaynaklar |
| 5 | Canlıların sınıflandırması | İlgili kaynaklar |
| 6 | Canlıların sınıflandırması | İlgili kaynaklar |
| 7 | Bitki ve hayvan türlerinin tarihsel gelişimi (evrim teorisi) ve türlerin kökeni | İlgili kaynaklar |
| 8 | Dünyadaki türler, endemik türler ve gen kaynakları | İlgili kaynaklar |
| 9 | Doğal mutasyon ve modifikasyon ile genetiği değiştirilmiş organizmalara genel bakış | İlgili kaynaklar |
| 10 | Koruma Statüleri | İlgili kaynaklar |
| 11 | Korunma Altına Alınan Alanlar (Milli Parklar, Ormanlar ,Sulak Alanlar) | İlgili kaynaklar |
| 12 | ÖBA (Önemli Bitki Alanları) ve ÖKA(Önemli Kuş Alanları) | İlgili kaynaklar |
| 13 | IUCN Tehlike Sınıfları | İlgili kaynaklar |
| 14 | Biyoçeşitliliğin Korunmasına Yönelik Sözleşmeler | İlgili kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Çetin, E., Biyolojik Çeşitlilik |
| Ders Kaynakları | 1. Gökyiğit A.N., Türkiye'nin Biyolojik Zenginliği ve Korunması, 2013 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Biyoçeşitliliği tanımlar, bileşenlerini açıklar | ||||||
| 2 | Ekoloji, Ekosistem, Populasyon, Kommunite gibi temel kavramları açıklar, örnekler verir | ||||||
| 3 | Tür kavramını tanımlar, ikli adlandırmayı açıklar ve örnekler verir | ||||||
| 4 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | ||||||
| 5 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | ||||||
| 6 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | ||||||
| 7 | Endemizm ve Endemik türleri açıklar ve tartışır | ||||||
| 8 | Filogenetik sınıflandırmayı açıklar | ||||||
| 9 | Mutasyon ve Modifikasyonu açıklar, tartışır ve örnekler verir | ||||||
| 10 | Biyoçeşitliliğin korunmasının önemini açıklar. | ||||||
| 11 | IUCN Tehlike Kategorilerini açıklar | ||||||
| 12 | Koruma statülerini açıklar ve örnekler verir | ||||||
| 13 | Biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik sözleşmeleri açıklar. | ||||||
| 14 | Bu olguların Fen Bilgisi Öğretimi ile olan ilişkilerini irdeler |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||