Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Düşünme Becerilerinin Geliştirilmes ILF 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞİRİN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Düşünme süreçleri, öğrenme ve bunlar arasındaki ilişkileri anlama, düşünme becerilerini ve yollarını ayrıntılı olarak tanıma, fen ve teknoloji derslerinde düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlayarak fen eğitimine katkıda bulunma.
Dersin İçeriği Öğrenme ve düşünme ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir?; Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları; Piaget’in düşünme süreçleri ve Vygotsky’in görüşlerinin karşılaştırılması; Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri; Bloom taksonomisi; Bilimsel düşünme becerileri; Yaratıcı düşünme becerileri; Problem çözme becerileri; Eleştirel düşünme becerileri; Yansıtıcı düşünme becerileri; Empatik düşünme süreçleri; Biliş üstü beceriler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Düşünme becerileri ve yollarını tanımlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Düşünme süreçlerini tanımlar. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
3 Düşünme ve öğrenme arasındaki ilişkiyi irdeler. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Kısa Cevaplı Testler, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Farklı düşünme süreçlerini karşılaştırır. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Kendi düşünme becerilerini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Çoktan Seçmeli Testler,
6 Düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrenme, düşünme ve ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir? Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları [1], [2], [3], [5], [6]
2 Piaget’in düşünme süreçleri [3], [4], [6]
3 Vygotsky’in düşünme süreçleri- düşünce dil arasındaki ilişkiler [3], [4]
4 Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri [3], [4]
5 Bloom’un taksonomik sınıflamasında düşünme şekilleri [3], [4]
6 Bilimsel düşünme becerileri, geliştirilmesine yönelik öneriler [3], [4]
7 Ara sınav
8 Eleştirel düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [7]
9 Yaratıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [4], [6], [8]
10 Problem çözme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [2], [3], [4]
11 Yansıtıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [2], [3], [4]
12 Empatik düşünme süreçleri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [2], [3], [4]
13 Biliş üstü beceriler (Üst biliş) [2], [3], [4]
14 Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.

[2] Demirel Ö. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı).

[3] Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think (2nd ed). Nelson Thornes. UK.

[4] Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme, Yaratıcılığı Geliştirme, Düşünmeyi Öğrenme, Öğrenme Biçemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık.

[5] Selçuk, Z. (1994). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Atlas Kitabevi (5. Basım).

[6] Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi (3. Basım).

[7] Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: PegemA Yayıncılık.

[8] Üstündağ, T. (2003). Yaratıcılığa Yolculuk. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı).
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Düşünme becerileri ve yollarını tanımlar. 5 5
2 Düşünme süreçlerini tanımlar. 5 5
3 Düşünme ve öğrenme arasındaki ilişkiyi irdeler. 5 5
4 Farklı düşünme süreçlerini karşılaştırır. 5 5 5
5 Kendi düşünme becerilerini değerlendirir. 5 5
6 Düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. 5 5 5 4 4 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Performans Görevi (Seminer) 50
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 24 24
Final 1 14 14
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
dersAKTSKredisi 6