| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Madde Tepki Kuramı | ILF 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Klasik test teorisi, geliştirilen bir ölçme aracı üzerinden test ve madde analizlerini yapmak için sıklıkla kullanılmaktadır. Fakat klasik test teorisiyle ilgili, bu konuda çeşitli eksiklikler belirlenmiştir. Ayrıca, bazı ölçme problemlerinin (test eşitleme, madde bankası oluşturma, test yanlılığının belirlenmesi vb. ) çözümünde de yetersiz kalmaktadır. Bu nedenle klasik test teorisinin alternatifi olarak düşünülen Madde Tepki Kuramı, test geliştirme, soru bankası oluşturma, yetenek kestiriminde bulunma gibi kavramlarla ölçmede büyük önem taşımaktadır. |
| Dersin İçeriği | •Madde tepki kuramının tarihçesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Madde tepki kuramının modellerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 2 | Madde tepki kuramının sayıltılarını sıralar. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Madde bilgi fonksiyonu ve uygulamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 4 | Model veri uyumu çalışması yapar. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Test geliştirme çalışması yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 6 | Madde bankasının nasıl oluşturulduğunu açıklar. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Madde Tepki Kuramının Tarihçesi | [1] ilgili ünite okunacak |
| 2 | Madde Tepki Kuramının Sayıtlıları | [1] ilgili ünite okunacak |
| 3 | Madde Tepki Kuramını Modelleri | [1] ilgili ünite okunacak |
| 4 | Yetenek Ölçekleri | [1] ilgili ünite okunacak |
| 5 | Yetenek Kestirimi | [1] ilgili ünite okunacak |
| 6 | Madde Bilgi Fonksiyonu ve Uygulamaları | [1] ilgili ünite okunacak |
| 7 | Madde ve Yetenek Parametrelerinin Kestirimi | [1] ilgili ünite okunacak |
| 8 | Model Veri Uyumu Çalışmaları | [1] ilgili ünite okunacak |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Test Eşitleme | [1] ilgili ünite okunacak |
| 11 | Test Geliştirme | [1] ilgili ünite okunacak |
| 12 | Madde Bankası Oluşturma | [1] ilgili ünite okunacak |
| 13 | Madde Tepki Kuramı Uygulamaları | [1] ilgili ünite okunacak |
| 14 | Dersin Değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1]Hambleton, R.K. & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principles and applications. Boston: Kluwer-Nijhoff. |
| Ders Kaynakları | [2] Hambleton, R.K., Swaminathan, H., & Rogers, H.J. (1991). Fundamentals of item response theory. Newbury Park, CA: Sage. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Madde tepki kuramının modellerini açıklar. | 2 | 4 | ||||
| 2 | Madde tepki kuramının sayıltılarını sıralar. | 2 | 3 | ||||
| 3 | Madde bilgi fonksiyonu ve uygulamalarını açıklar. | 3 | 3 | ||||
| 4 | Model veri uyumu çalışması yapar. | 4 | 2 | 3 | 3 | ||
| 5 | Test geliştirme çalışması yapar. | 4 | 3 | 3 | 3 | ||
| 6 | Madde bankasının nasıl oluşturulduğunu açıklar. | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 60 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||