| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Beyin Temelli Öğrenme Kuramı | ILF 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Eda Demirhan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Beyin insan zekâsının, güdülenmenin ve öğrenmenin merkezidir. Beyin temelli öğrenme kuramına göre öğrenme, fiziksel uyarımlar sonucu beyinde oluşan biyokimyasal bir değişmedir. Bütün öğrenmelerin bir anlamda beyin temelli olmasına karşın, eğitim açısından beyin temelli öğrenme, anlamlı öğrenme için beyin kurallarının kabul edilmesini ve öğretimin zihindeki bu kurallarla örgütlenmesini içerir. |
| Dersin İçeriği | Beynin anatomisi, Beynin yapısı ve işlevleri, Öğrenmenin fizyolojisi, Beyin ve öğrenme, Beynin bilgiyi işlemesi, Çocuklarda nöron gelişimi, Beyin temelli öğrenme nedir?, Beyin temelli öğrenmenin ilkeleri, Beyin temelli öğrenmenin aşamaları, Öğrenme ve akılda tutma, Öğrenmede duyguların rolü, Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler?, Düşünme becerileri ve öğrenme, Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir? |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Beyin temelli öğrenme kuramını ve aşamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Beyin temelli öğrenmeye uygun fen dersi planlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Beynin yapısını ve fonksiyonlarını açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Stres ve korkunun öğrenme üzerindeki etkisini değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Bilginin beyindeki işlenmesini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimi ilişkilendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Beynin anatomisi | İlgili kaynaklar |
| 2 | Beynin yapısı ve işlevleri | İlgili kaynaklar |
| 3 | Öğrenmenin fizyolojisi | İlgili kaynaklar |
| 4 | Beyin ve öğrenme | İlgili kaynaklar |
| 5 | Beynin bilgiyi işlemesi | İlgili kaynaklar |
| 6 | Çocuklarda nöron gelişimi | İlgili kaynaklar |
| 7 | Beyin temelli öğrenme nedir? | İlgili kaynaklar |
| 8 | Ara Sınav | İlgili konular |
| 9 | Beyin temelli öğrenmenin ilkeleri ve aşamaları | İlgili kaynaklar |
| 10 | Öğrenme ve akılda tutma | İlgili kaynaklar |
| 11 | Öğrenmede duyguların rolü | İlgili kaynaklar |
| 12 | Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler? | İlgili kaynaklar |
| 13 | Düşünme becerileri ve öğrenme | İlgili kaynaklar |
| 14 | Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir? | İlgili kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Bear, MF., Connors, BW., Paradiso, MA. (1996). Neuroscience: exploring the brain [2] Greenfield, S. (2000). İnsan Beyni. İstanbul: Varlık Yayınları. [3] Jensen, Eric. (1998). Teaching with the brain mind. Çev. Doğanay, Ahmet. (2006). “Beyin Uyumlu Öğrenme”. Ankara: Nobel Kitabevi. [4] Ülgen, Gülten. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. Nobel Kitabevi. [5] Madi, Bülent. (2006). Öğrenme Beyinde nasıl oluşur? Morpa Yayınları. [6] Duman, Bilal. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme?. Ankara: Pagema yayıncılık. [7] Senemoğlu, Nuray. (2007). Gelişim Öğrenme Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayınları. [8] Açıkgöz, Ü. K. (2002). Aktif Öğrenme. Ankara: Eğitim Dünyası Yayınları. [9] Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pagem Akademi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Beyin temelli öğrenme kuramını ve aşamalarını açıklar. | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | Beyin temelli öğrenmeye uygun fen dersi planlar. | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 |
| 3 | Beynin yapısını ve fonksiyonlarını açıklar. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 4 | Stres ve korkunun öğrenme üzerindeki etkisini değerlendirir | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |
| 5 | Bilginin beyindeki işlenmesini açıklar. | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 |
| 6 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimi ilişkilendirir. | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 161 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||